Creating a Marketing Plan for an Event : Narvan Markkinat 2015
Pellonpää, Taija (2015)
Pellonpää, Taija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda vuoden 2015 Narvan Markkinat –tapahtumalle toimiva sekä realistinen markkinointisuunnitelma. Kokonaan vapaaehtoistyöllä sekä talkoolaisilla toteutettavalla tapahtumalla ei ollut ennestään olemassaolevaa markkinointisuunnitelmaa, jolloin markkinointia helpottavan sekä jäsentävän suunnitelman laatiminen aloitettiin tyhjästä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi tapahtuman järjestäjä ”Tähti” Nuorisoseura ry.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina perinteisen tutkimuksen sijasta. Työn teoreettisena pohjana käytettiin markkinointia, tapahtumamarkkinointia sekä markkinointisuunnitelmia käsittelevää kirjallisuutta, joiden pohjalta varsinainen markkinointisuunnitelma laadittiin. Suunnitelman laatimisprosessin aikana toimivan kommunikaation sekä yhteistyön tärkeys korostui ja tiedonkulusta huolehdittiin tapaamisten sekä jatkuvan yhteydenpidon avulla.
Prosessin lopputuloksena syntyi Narvan Markkinoiden tarpeita palveleva markkinointisuunnitelma, joka sisältää tilanneanalyysin, segmentoinnin, markkinoinnin tavoitteet sekä strategiat näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma helpottaa ja jäsentää tapahtuman järjestäjien markkinointitoimia, mutta aikaisesta laatimisajankohdasta johtuen toimeksiantajan tulee päivittää suunnitelmaa markkinoinnin edetessä ja yksityiskohtien tarkentuessa. Laadittu markkinointisuunnitelma antaa kaikille tapahtuman järjestämiseen osallistuville paremman ymmärryksen tapahtuman tämänhetkisestä tilanteesta, sen tavoitteista sekä siitä, mitä tulee tehdä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää myös vuoden 2015 jälkeen järjestettävien Narvan Markkinoiden markkinoinnissa, jolloin opinnäytetyöstä on koitunut toimeksiantajalle pitkäaikaista hyötyä.
Narvan Markkinoiden markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä, jota ei julkaista.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina perinteisen tutkimuksen sijasta. Työn teoreettisena pohjana käytettiin markkinointia, tapahtumamarkkinointia sekä markkinointisuunnitelmia käsittelevää kirjallisuutta, joiden pohjalta varsinainen markkinointisuunnitelma laadittiin. Suunnitelman laatimisprosessin aikana toimivan kommunikaation sekä yhteistyön tärkeys korostui ja tiedonkulusta huolehdittiin tapaamisten sekä jatkuvan yhteydenpidon avulla.
Prosessin lopputuloksena syntyi Narvan Markkinoiden tarpeita palveleva markkinointisuunnitelma, joka sisältää tilanneanalyysin, segmentoinnin, markkinoinnin tavoitteet sekä strategiat näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma helpottaa ja jäsentää tapahtuman järjestäjien markkinointitoimia, mutta aikaisesta laatimisajankohdasta johtuen toimeksiantajan tulee päivittää suunnitelmaa markkinoinnin edetessä ja yksityiskohtien tarkentuessa. Laadittu markkinointisuunnitelma antaa kaikille tapahtuman järjestämiseen osallistuville paremman ymmärryksen tapahtuman tämänhetkisestä tilanteesta, sen tavoitteista sekä siitä, mitä tulee tehdä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää myös vuoden 2015 jälkeen järjestettävien Narvan Markkinoiden markkinoinnissa, jolloin opinnäytetyöstä on koitunut toimeksiantajalle pitkäaikaista hyötyä.
Narvan Markkinoiden markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä, jota ei julkaista.