KYSELYTUTKIMUS MAATILOJEN TIEDONHANKINNASTA JA JOENSUUN SEUDUN MAASEUTUPALVELUIDEN TOIMINNASTA
Kallinen, Tuomo (2015)
Kallinen, Tuomo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kyselytutkimus viljelijöiden tiedonhankinnasta sekä tyytyväi-syydestä Joensuun seudun maaseutupalveluiden toimintaan. Kysely tehtiin sähköpostilla ja tarvittaessa tiloille, jotka eivät vastanneet viikon kuluessa kyselyyn, lähetettiin muistu-tusviesti. Tutkimus suoritettiin Joensuun seudun maaseutupalveluiden alueella, johon kuuluu seitsemän kuntaa: Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu ja Polvijärvi. Kyselylomake muodostui kahdesta osiosta, viljelijöiden tiedonhankintaosiosta sekä tyytyväisyyskysely osiosta. Kysymyksissä käytettiin Likertin ja Osgoodin asteikkoa.
Kyselyyn vastasi 33 viljelijää. Jokaisesta Joensuun seudun maaseutupalveluiden alueel-la olevasta kunnasta saatiin vastauksia. Kotieläintiloja kaikista vastanneista oli 51,6 %. Loput tilat olivat kasvinviljelytiloja. Kyselyn tulokset kirjattiin ylös ja käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tuloksista laskettiin jakaumat ja laadittiin taulukot.
Viljelijät pitivät tärkeimpinä tiedonhankintalähteinä hallinnollisissa asioissa maaseututoi-mistoja, Maaseudun Tulevaisuus -lehteä sekä tukihakuoppaita. Viljelijöiden eniten käyt-tämät tiedotuskanavat, joita pitkin maaseutuhallinto tiedottaa asioita, olivat internet ja pu-helin sekä tiedotteet. Helpoiten tiedon hallinnollisista asioista viljelijät saivat maaseututoi-mistoista, neuvojilta sekä Maaseudun Tulevaisuudesta.
Asiakastyytyväisyyskyselystä kävi ilmi, että viljelijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä maaseutupalveluiden toimintaan ja tiedotukseen sekä henkilöstön am-mattitaitoon. Kunnittain tarkasteltuna eroja löytyi jonkin verran. Lisäksi viljelijät halusivat maaseutupalveluiden monipuolistavan tiedotteita sekä yksinkertaistavan tiedottamista. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että tiedotuskäytäntöjä ei tarvitse muuttaa.
Kyselyyn vastasi 33 viljelijää. Jokaisesta Joensuun seudun maaseutupalveluiden alueel-la olevasta kunnasta saatiin vastauksia. Kotieläintiloja kaikista vastanneista oli 51,6 %. Loput tilat olivat kasvinviljelytiloja. Kyselyn tulokset kirjattiin ylös ja käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tuloksista laskettiin jakaumat ja laadittiin taulukot.
Viljelijät pitivät tärkeimpinä tiedonhankintalähteinä hallinnollisissa asioissa maaseututoi-mistoja, Maaseudun Tulevaisuus -lehteä sekä tukihakuoppaita. Viljelijöiden eniten käyt-tämät tiedotuskanavat, joita pitkin maaseutuhallinto tiedottaa asioita, olivat internet ja pu-helin sekä tiedotteet. Helpoiten tiedon hallinnollisista asioista viljelijät saivat maaseututoi-mistoista, neuvojilta sekä Maaseudun Tulevaisuudesta.
Asiakastyytyväisyyskyselystä kävi ilmi, että viljelijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä maaseutupalveluiden toimintaan ja tiedotukseen sekä henkilöstön am-mattitaitoon. Kunnittain tarkasteltuna eroja löytyi jonkin verran. Lisäksi viljelijät halusivat maaseutupalveluiden monipuolistavan tiedotteita sekä yksinkertaistavan tiedottamista. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että tiedotuskäytäntöjä ei tarvitse muuttaa.