Luksian ammattiopiston Nummelan yksikön turvallisuuskulttuurin muutos
Lairemo, Tomi (2015)
Lairemo, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061974
Tiivistelmä
Oppilaitosten turvallisuus nousi valtakunnantason puheenaiheeksi vuosina 2007 Jokelan ja 2008 Kauhajoen koulusurmien myötä. Senkin jälkeen on ollut muutamia oppilaitoksiin kohdistuvia väkivallantekoja, joissa on kuollut tai loukkaantunut ihmisiä vakavasti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Luksian ammattikoulutuskuntayhtymän Nummelan ammat-tioppilaitoksessa vallitsevan turvallisuuskulttuurin nykytila ja saada aikaan muutos ammattiopiston turvallisuuskulttuuriin. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mikä on tällä hetkellä ammattiopiston henkilökunnan turvallisuustietoisuuden ja turvallisuusosaamisen taso sekä miten uhka -ja vaaratilanteita voitaisiin omatoimisesti ennakoida ja ehkäistä turvallisuutta parantamalla. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, jossa käytettiin havainnointia ja teema-haastattelua.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen toimintatutkimus, joka toteutettiin seuraavalla tavalla: ensin selvitettiin Nummelan ammattiopiston turvallisuuden nykytila keskustelemalla Luksian turvallisuusjohtajan sekä Nummelan ammattiopiston turvallisuudesta vastaavan kiinteistövastaavan kanssa syyskuussa 2012. Teknistä havainnointia käytettiin ottamalla kameralla viisi identtistä kuvaa samoista kohteista helmikuussa 2013 ja lokakuussa 2014. Turvallisuuskävelyitä järjestettiin kaksi huhti-toukokuussa 2013 ja poistumisturvallisuusharjoitus pidettiin maaliskuussa 2014. Lisäksi haastatateltiin ammattiopiston turvallisuuden avainhenkilöitä teemahaastattelumenetelmällä toukokuussa 2014.
Tutkimus osoitti, että Nummelan ammattiopiston turvallisuuskulttuuri on muuttunut tutkimuksen alkuvaiheessa tehdyn turvallisuuden nykytilan selvityksen jälkeen. Nummelan ammattiopiston turvallisuuden nykytila tutkimuksen alussa oli huono johtuen henkilökunnan heikosta turvallisuustietoisuudesta sekä huonosta turvallisuusosaamisesta. Turvallisuuden huono nykytila voitiin myös osoittaa kameralla otettujen kuvien avulla tehdyillä havainnoilla. Nummelan ammattiopiston henkilökunnan suhtautuminen turvallisuuteen oli hyvin erilaista. Tavoitteena oli saada aikaan muutos ihmisten asenteissa ja suhtautumisessa ammattiopiston turvallisuuteen. Turvallisuuskävelyt ja poistumisturvallisuusharjoitus osoittivat, että henkilökunnalla on myönteinen asenne turvallisuutta kohtaan, mutta turvallisuusasioista ei paljon tiedetä. Ammattiopiston henkilökunta halusi säännöllisiä turvallisuuskoulutuksia päivittäisen opetustyönsä tueksi.
Turvallisuuskulttuurin luominen oppilaitoksessa ei ole itsestään selvä asia. Turvallisuustyö on vastuullista toimintaa, joka ei synny ilman hyvää turvallisuusjohtamista. Jos ei oppilaitoksesta löydy sitoutunutta johtoa, ei välttämättä löydy parempaa turvallisuutta oppilaitoksen sisältä.
Oppilaitosturvallisuuden näkökulmasta avainasemassa on osaava henkilöstö, joten turvallisuus tulisi tuoda osaksi oppilaitoksen arkea. Turvallisuustietoisuus lisää turvallisuusosaamista, joka puolestaan parantaa ja ylläpitää oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen toimintatutkimus, joka toteutettiin seuraavalla tavalla: ensin selvitettiin Nummelan ammattiopiston turvallisuuden nykytila keskustelemalla Luksian turvallisuusjohtajan sekä Nummelan ammattiopiston turvallisuudesta vastaavan kiinteistövastaavan kanssa syyskuussa 2012. Teknistä havainnointia käytettiin ottamalla kameralla viisi identtistä kuvaa samoista kohteista helmikuussa 2013 ja lokakuussa 2014. Turvallisuuskävelyitä järjestettiin kaksi huhti-toukokuussa 2013 ja poistumisturvallisuusharjoitus pidettiin maaliskuussa 2014. Lisäksi haastatateltiin ammattiopiston turvallisuuden avainhenkilöitä teemahaastattelumenetelmällä toukokuussa 2014.
Tutkimus osoitti, että Nummelan ammattiopiston turvallisuuskulttuuri on muuttunut tutkimuksen alkuvaiheessa tehdyn turvallisuuden nykytilan selvityksen jälkeen. Nummelan ammattiopiston turvallisuuden nykytila tutkimuksen alussa oli huono johtuen henkilökunnan heikosta turvallisuustietoisuudesta sekä huonosta turvallisuusosaamisesta. Turvallisuuden huono nykytila voitiin myös osoittaa kameralla otettujen kuvien avulla tehdyillä havainnoilla. Nummelan ammattiopiston henkilökunnan suhtautuminen turvallisuuteen oli hyvin erilaista. Tavoitteena oli saada aikaan muutos ihmisten asenteissa ja suhtautumisessa ammattiopiston turvallisuuteen. Turvallisuuskävelyt ja poistumisturvallisuusharjoitus osoittivat, että henkilökunnalla on myönteinen asenne turvallisuutta kohtaan, mutta turvallisuusasioista ei paljon tiedetä. Ammattiopiston henkilökunta halusi säännöllisiä turvallisuuskoulutuksia päivittäisen opetustyönsä tueksi.
Turvallisuuskulttuurin luominen oppilaitoksessa ei ole itsestään selvä asia. Turvallisuustyö on vastuullista toimintaa, joka ei synny ilman hyvää turvallisuusjohtamista. Jos ei oppilaitoksesta löydy sitoutunutta johtoa, ei välttämättä löydy parempaa turvallisuutta oppilaitoksen sisältä.
Oppilaitosturvallisuuden näkökulmasta avainasemassa on osaava henkilöstö, joten turvallisuus tulisi tuoda osaksi oppilaitoksen arkea. Turvallisuustietoisuus lisää turvallisuusosaamista, joka puolestaan parantaa ja ylläpitää oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria.