Samarbete företag emellan inom byggnadsbranschen : Kartläggning av F:ma Stefan Ekblads framtida partners
Ekblad, Stefan (2015)
Ekblad, Stefan
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041867
Tiivistelmä
Jag har till mitt eget företag tagit reda på hurudana samarbetsalternativ och efterfrågan det finns inom den bransch som mitt företag är verksam. Min verksamhet går ut på uthyrning av byggnadsställningar till sådana företag inom byggnadsbranschen som har ett behov av byggnadsställningar i sin verksamhet.
Jag har fokuserat på teorier som berör ämnet ur olika aspekter. I arbetet finns det teorier som berättar om vad det finns för olika sorters samarbeten och partnerskap, relationsmarknadsföring samt marknadskommunikation. För att uppnå mitt syfte har min empiriska del utförts genom kundbesök och diskussion med de rätta personerna i företaget. Företagen som jag har varit i kontakt med har stor nytta av mina tjänster i sin verksamhet.
Det resultat som jag fick skrev jag ner till en helhet så att det är lätt att se hurudant samarbete som kan förverkligas mellan mitt företag och den andra partnern. Dessutom gjorde jag en SWOT-analys av ett samarbetskap som tydliggör alla faktorer. Till de starka sidorna hörde att företagen såg positivt på samarbetet och att de var villiga att samarbeta på något sätt. De svaga sidorna var att det redan finns en del konkurrens inom branschen, vilket gjorde det tufft att klargöra ett tydligt samarbete som skulle hålla för evigt. Jag kom fram till att ett samarbete inom min bransch hela tiden lever och samarbetet kan ändras från projekt till projekt.
Jag har fokuserat på teorier som berör ämnet ur olika aspekter. I arbetet finns det teorier som berättar om vad det finns för olika sorters samarbeten och partnerskap, relationsmarknadsföring samt marknadskommunikation. För att uppnå mitt syfte har min empiriska del utförts genom kundbesök och diskussion med de rätta personerna i företaget. Företagen som jag har varit i kontakt med har stor nytta av mina tjänster i sin verksamhet.
Det resultat som jag fick skrev jag ner till en helhet så att det är lätt att se hurudant samarbete som kan förverkligas mellan mitt företag och den andra partnern. Dessutom gjorde jag en SWOT-analys av ett samarbetskap som tydliggör alla faktorer. Till de starka sidorna hörde att företagen såg positivt på samarbetet och att de var villiga att samarbeta på något sätt. De svaga sidorna var att det redan finns en del konkurrens inom branschen, vilket gjorde det tufft att klargöra ett tydligt samarbete som skulle hålla för evigt. Jag kom fram till att ett samarbete inom min bransch hela tiden lever och samarbetet kan ändras från projekt till projekt.