Tapahtumasta onnistunut elämys : case: Ehkäisevän työn päivä 2014
Kinnunen, Johanna; Havo, Moona (2015)
Kinnunen, Johanna
Havo, Moona
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031844
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan, Sosiaalialan osaamiskeskus Verson, tapahtuman asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyttä tutkittiin asiakastyytyväisyyskyselyn, haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla. Sosiaalialan osaamiskeskus Verso toimi myös pääjärjestäjänä valtakunnallisilla Ehkäisevän työn päivillä.
Opinnäyteyö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuudesta, jossa kerromme opinnäytetyön keskeisimmistä käsitteistä, sekä toiminnallisesta osuudesta, jossa selvitämme tapahtuman onnistuneisuutta asiakkaan näkökulmasta sekä tapahtuman elämyksellisyyttä. Aineistoa kerättiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä olivat haastattelut ja havainnoinnit tapahtuman aikana, sekä asiakastyytyväisyyskyselyn avoimet vastaukset ”tuntui hyvältä” ja ”jäi harmittamaan”. Kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin suuremman tietomäärän keräämisessä asiakastyytyväisyyskyselyssä.
Laadimme asiakastyytyväisyyskyselyn saadaksemme tietää asiakkaiden kokemuksia tapahtumasta. Toimeksiantajan saatua vastaukset asiakkailta, analysoimme aineiston perusteella tapahtuman onnistuneisuutta sekä elämyksellisyyttä. Analyysin avulla toimeksiantaja voi kehittää seuraavan vuoden tapahtumaansa paremmaksi ja asiakkaiden toiveita kuunnellen heitä paremmin palvelevaksi.
Vastauksia saimme kiitettävästi. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 177 asiakkaalle ja saimme vastaukset yhteensä 146 asiakkaalta. Avovasatuksiin saimme vastaukset yhteensä 84 asiakkaalta. Tuloksista kävi ilmi, että tapahtuma oli osin todella onnistunut, mutta kehityskohteita vielä löytyy. Tapahtumassa oli hyödynnetty elämyksellisiä elementtejä onnistuneesti, joskin tapahtuman ulkoinen teema Onnellinen kaupunki jäi hieman valjuksi.
Opinnäyteyö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuudesta, jossa kerromme opinnäytetyön keskeisimmistä käsitteistä, sekä toiminnallisesta osuudesta, jossa selvitämme tapahtuman onnistuneisuutta asiakkaan näkökulmasta sekä tapahtuman elämyksellisyyttä. Aineistoa kerättiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä olivat haastattelut ja havainnoinnit tapahtuman aikana, sekä asiakastyytyväisyyskyselyn avoimet vastaukset ”tuntui hyvältä” ja ”jäi harmittamaan”. Kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin suuremman tietomäärän keräämisessä asiakastyytyväisyyskyselyssä.
Laadimme asiakastyytyväisyyskyselyn saadaksemme tietää asiakkaiden kokemuksia tapahtumasta. Toimeksiantajan saatua vastaukset asiakkailta, analysoimme aineiston perusteella tapahtuman onnistuneisuutta sekä elämyksellisyyttä. Analyysin avulla toimeksiantaja voi kehittää seuraavan vuoden tapahtumaansa paremmaksi ja asiakkaiden toiveita kuunnellen heitä paremmin palvelevaksi.
Vastauksia saimme kiitettävästi. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 177 asiakkaalle ja saimme vastaukset yhteensä 146 asiakkaalta. Avovasatuksiin saimme vastaukset yhteensä 84 asiakkaalta. Tuloksista kävi ilmi, että tapahtuma oli osin todella onnistunut, mutta kehityskohteita vielä löytyy. Tapahtumassa oli hyödynnetty elämyksellisiä elementtejä onnistuneesti, joskin tapahtuman ulkoinen teema Onnellinen kaupunki jäi hieman valjuksi.