Kasvatuskumppanuuskoulutuksen vaikutuksia päiväkotityöhön
Pietikäinen, Kirsi (2015)
Pietikäinen, Kirsi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502011792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502011792
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pietikäinen, Kirsi
Kasvatuskumppanuuskoulutuksen vaikutuksia päiväkotityöhön.
Diak Etelä, syksy 2014. Sivumäärä 70, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön aiheena on Stakesin kehittämän kasvatuskumppanuuskoulutuksen vaikuttavuus päiväkotityöhön. Pyrin työssäni selvittämään miten kasvatuskumppanuuskoulutuksen käyneet arvioivat sen vaikutuksia työhönsä. Tutkimuskysymykseni on Millaisia kokemuksia osallistujilla on ollut kasvatuskumppanuuskoulutuksesta ja miten koulutusta on hyödynnetty työssä?
Kasvatuskumppanuuskoulutus on Stakesin kehittämä koulutus varhaiskasvatuksen henkilöstölle kasvatuskumppanuusmenetelmän sisäistämiseksi. Kasvatuskumppanuus on vanhempien ja ammattikasvattajien yhteistä sitoutumista toimia lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseen. Kasvatuskumppanuudessa yhdistyvät kasvattajan asiantuntemus ja vanhempien oman lapsen tuntemus lapsen hyvinvoinnin edistämiseksi. Kasvatuskumppanuuskoulutus auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia sisäistämään kasvatuskumppanuuden työmenetelmänä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus jonka aineisto kerättiin järjestämällä neljä Learning cafe- menetelmällä käytyä ohjattua keskustelua kasvatuskumppanuuskoulutuksen käyneiden varhaiskasvattajien kesken. Aineistoon kuuluvat myös kasvatuskumppanuusperuskurssilta kerätyt palautteet. Tulokset analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen kohteena olivat työntekijöiden kokemukset kurssista ja sen vaikuttavuudesta työhön. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota tietoa kurssin vaikuttavuudesta kasvatuskumppanuuskouluttajille.
Työn pohjalta voidaan todeta, että opitut asiat ovat saaneet aikaan muutoksia työtä koskevassa ajattelussa, tiedoissa, taidoissa ja työtavoissa. Opitut asiat näkyvät kurssilaisten kasvatuskumppanuuden periaatteita koskevien käsitysten muuttumisena ja kasvatuskumppanuuden vaikutuksia vuorovaikutukseen. Varhaiskasvattajien syventyneen kasvatustietoisuuden myötä koulutuksen tarjoamia uusia työkäytäntöjä on otettu käyttöön. Kurssilaisten käsitykset kasvatuskumppanuudesta syvenivät ja selkiytyivät, mikä vaikutti työkäytäntöihin kodin ja päivähoidon yhteistyössä. Kasvatuskumppanuuden periaatteiden kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogi kertaus osoittautuivat tarpeellisiksi, koska periaatteiden katsottiin vaikuttavan kurssin jälkeen työhön sisäistyneesti. Varsinkin kuulemisen taidon merkityksen arvioitiin kasvaneen. Koulutus poiki uusia työtapoja, joita ovat esimerkiksi rooliharjoitukset ennen haastavia keskusteluja, dokumentoinnin merkityksen kasvaminen ja avoimien kysymysten tekeminen keskusteluissa vanhempien kanssa.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, kasvatuskumppanuuskoulutus, päivähoito ja varhaiskasvatus.
Pietikäinen, Kirsi
Kasvatuskumppanuuskoulutuksen vaikutuksia päiväkotityöhön.
Diak Etelä, syksy 2014. Sivumäärä 70, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön aiheena on Stakesin kehittämän kasvatuskumppanuuskoulutuksen vaikuttavuus päiväkotityöhön. Pyrin työssäni selvittämään miten kasvatuskumppanuuskoulutuksen käyneet arvioivat sen vaikutuksia työhönsä. Tutkimuskysymykseni on Millaisia kokemuksia osallistujilla on ollut kasvatuskumppanuuskoulutuksesta ja miten koulutusta on hyödynnetty työssä?
Kasvatuskumppanuuskoulutus on Stakesin kehittämä koulutus varhaiskasvatuksen henkilöstölle kasvatuskumppanuusmenetelmän sisäistämiseksi. Kasvatuskumppanuus on vanhempien ja ammattikasvattajien yhteistä sitoutumista toimia lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseen. Kasvatuskumppanuudessa yhdistyvät kasvattajan asiantuntemus ja vanhempien oman lapsen tuntemus lapsen hyvinvoinnin edistämiseksi. Kasvatuskumppanuuskoulutus auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia sisäistämään kasvatuskumppanuuden työmenetelmänä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus jonka aineisto kerättiin järjestämällä neljä Learning cafe- menetelmällä käytyä ohjattua keskustelua kasvatuskumppanuuskoulutuksen käyneiden varhaiskasvattajien kesken. Aineistoon kuuluvat myös kasvatuskumppanuusperuskurssilta kerätyt palautteet. Tulokset analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen kohteena olivat työntekijöiden kokemukset kurssista ja sen vaikuttavuudesta työhön. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota tietoa kurssin vaikuttavuudesta kasvatuskumppanuuskouluttajille.
Työn pohjalta voidaan todeta, että opitut asiat ovat saaneet aikaan muutoksia työtä koskevassa ajattelussa, tiedoissa, taidoissa ja työtavoissa. Opitut asiat näkyvät kurssilaisten kasvatuskumppanuuden periaatteita koskevien käsitysten muuttumisena ja kasvatuskumppanuuden vaikutuksia vuorovaikutukseen. Varhaiskasvattajien syventyneen kasvatustietoisuuden myötä koulutuksen tarjoamia uusia työkäytäntöjä on otettu käyttöön. Kurssilaisten käsitykset kasvatuskumppanuudesta syvenivät ja selkiytyivät, mikä vaikutti työkäytäntöihin kodin ja päivähoidon yhteistyössä. Kasvatuskumppanuuden periaatteiden kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogi kertaus osoittautuivat tarpeellisiksi, koska periaatteiden katsottiin vaikuttavan kurssin jälkeen työhön sisäistyneesti. Varsinkin kuulemisen taidon merkityksen arvioitiin kasvaneen. Koulutus poiki uusia työtapoja, joita ovat esimerkiksi rooliharjoitukset ennen haastavia keskusteluja, dokumentoinnin merkityksen kasvaminen ja avoimien kysymysten tekeminen keskusteluissa vanhempien kanssa.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, kasvatuskumppanuuskoulutus, päivähoito ja varhaiskasvatus.