Tarjouspyyntökonemalli verkkokauppamallia soveltaen
Hartikainen, Markus (2015)
Hartikainen, Markus
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia liiketoimintasuunnitelma Yritys X:n verkkokaupalle. Opinnäytetyön case-yrityksenä toimi Yritys X, joka on suomalainen luonnonkiviteollisuuteen erikoistunut yritys. Opinnäytetyössä Yritys X:n sekä sen verkkokaupan oikeita nimiä ei mainita luottamuksellisista syistä. Opinnäytetyössä case-yrityksen verkkokaupasta käytettiin nimeä Verkkokauppa Y.
Tarve verkkokauppaa varten heräsi yrityksessä pohdittaessa uusia keinoja B2C-asiakkaiden tavoittamiseksi. Lisäksi verkkokaupan tarkoitus on toimia keinona kasvattaa yrityksen myyntiä.
Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on toimia avustavana työkaluna Yritys X:n uutta liiketoimintaa perustettaessa, kehitettäessä sekä kohdattaessa mahdollisia ongelmia perustamisvaiheessa. Opinnäytetyötä varten tehtyjä laskelmia on tarkoitus hyödyntää arvioitaessa Verkkokauppa Y:n taloudellista kannattavuutta liiketoiminnan alkuvaiheessa ja tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna suunniteltaessa Verkkokauppa Y:n markkinointia.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon. Ensimmäinen osio on teoriaosuus. Teoriaosuudessa perehdytään muun muassa suomalaisten Internet-käyttötottumuksiin, verkkokauppoihin, verkkomarkkinointiin sekä lyhyesti kuluttajalainsäädäntöön etämyynnissä. Toisessa osiossa on Verkkokauppa Y:n liiketoimintasuunnitelma. Lisäksi työn lopussa on lyhyt osio koskien Verkkokauppa Y:n riskejä sekä SWOT-analyysi case-yrityksen verkkokaupasta.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteinä kirjoja sekä Internetistä löytyviä sähköisiä lähteitä.
Tarve verkkokauppaa varten heräsi yrityksessä pohdittaessa uusia keinoja B2C-asiakkaiden tavoittamiseksi. Lisäksi verkkokaupan tarkoitus on toimia keinona kasvattaa yrityksen myyntiä.
Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on toimia avustavana työkaluna Yritys X:n uutta liiketoimintaa perustettaessa, kehitettäessä sekä kohdattaessa mahdollisia ongelmia perustamisvaiheessa. Opinnäytetyötä varten tehtyjä laskelmia on tarkoitus hyödyntää arvioitaessa Verkkokauppa Y:n taloudellista kannattavuutta liiketoiminnan alkuvaiheessa ja tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna suunniteltaessa Verkkokauppa Y:n markkinointia.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon. Ensimmäinen osio on teoriaosuus. Teoriaosuudessa perehdytään muun muassa suomalaisten Internet-käyttötottumuksiin, verkkokauppoihin, verkkomarkkinointiin sekä lyhyesti kuluttajalainsäädäntöön etämyynnissä. Toisessa osiossa on Verkkokauppa Y:n liiketoimintasuunnitelma. Lisäksi työn lopussa on lyhyt osio koskien Verkkokauppa Y:n riskejä sekä SWOT-analyysi case-yrityksen verkkokaupasta.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteinä kirjoja sekä Internetistä löytyviä sähköisiä lähteitä.