LEIKKI-IKÄISEN LAPSEN KIVUNHOITO – PowerPoint-diaesitys lasta odottavan perheen, lasten ja nuorten hoitotyön opintojaksolle
Iljin-Kaasinen, Veera (2015)
Iljin-Kaasinen, Veera
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291737
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Leikki-ikäisiin voidaan luokitella 1–6-vuotiaat lapset. Lasten kehitys on yksilöllistä kielellisesti, motorisesti, kognitionaalisesti sekä emotionaalisesti. Lapsen kehitysaste vaikuttaa vahvasti lapsen kivunilmaisuun sekä ohjaa leikki-ikäisen kivunhoitoa.
Kipu on aina yksilöllinen kokemus, joka muodostuu fysiologisesta kivusta sekä kivun kokemuksesta. Lasten kipujen aiheuttajia ovat yleensä sairaudet, infektiot, traumat, rokotusreaktiot, hammastoimenpiteet sekä leikkaukset. Kivun tunnistaminen toimii hyvän kivun hoidon perustana. Lapset tarvitsevat kipuihinsa hyvää kivunhoitoa siinä missä aikuisetkin. Huonosti hoidettu kipu voi vaikuttaa toipumiseen, kehitykseen sekä se voi säilyä alitajunnassa aikuisikään saakka. Leikki-ikäisen lapsen hyvä kivunhoito on yhdistelmä lääkehoitoa ja lääkkeetöntä kivunhoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tietoa leikki-ikäisen lapsen kivun hoidosta hoitotyön ja terveydenhoitotyön opiskelijoille. Tietoa tarjotaan lasten kehityksestä, kivusta, kipukokemuksista, kivun arvioinnista sekä kivunhoidosta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa oppimateriaalia leikki-ikäisen lapsen kivunhoidosta lasta odottavan perheen, lasten ja nuorten hoitotyön opintojaksolle. Materiaali tuotettiin opintojakson Moodle-ympäristöön PowerPoint-diaesityksenä, itseopiskelu materiaaliksi. Oppimateriaalissa korostetaan kivun arvioinnin merkitystä, kivunhoidon tärkeyttä sekä vanhemman ohjausta lapsen kivunhoitoon. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää luennoksi hoitotyön ja terveydenhoitotyön opiskelijoille sekä oppaiksi esimerkiksi neuvoloihin, lasten osastoille sekä lasten poliklinikoille.
Leikki-ikäisiin voidaan luokitella 1–6-vuotiaat lapset. Lasten kehitys on yksilöllistä kielellisesti, motorisesti, kognitionaalisesti sekä emotionaalisesti. Lapsen kehitysaste vaikuttaa vahvasti lapsen kivunilmaisuun sekä ohjaa leikki-ikäisen kivunhoitoa.
Kipu on aina yksilöllinen kokemus, joka muodostuu fysiologisesta kivusta sekä kivun kokemuksesta. Lasten kipujen aiheuttajia ovat yleensä sairaudet, infektiot, traumat, rokotusreaktiot, hammastoimenpiteet sekä leikkaukset. Kivun tunnistaminen toimii hyvän kivun hoidon perustana. Lapset tarvitsevat kipuihinsa hyvää kivunhoitoa siinä missä aikuisetkin. Huonosti hoidettu kipu voi vaikuttaa toipumiseen, kehitykseen sekä se voi säilyä alitajunnassa aikuisikään saakka. Leikki-ikäisen lapsen hyvä kivunhoito on yhdistelmä lääkehoitoa ja lääkkeetöntä kivunhoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tietoa leikki-ikäisen lapsen kivun hoidosta hoitotyön ja terveydenhoitotyön opiskelijoille. Tietoa tarjotaan lasten kehityksestä, kivusta, kipukokemuksista, kivun arvioinnista sekä kivunhoidosta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa oppimateriaalia leikki-ikäisen lapsen kivunhoidosta lasta odottavan perheen, lasten ja nuorten hoitotyön opintojaksolle. Materiaali tuotettiin opintojakson Moodle-ympäristöön PowerPoint-diaesityksenä, itseopiskelu materiaaliksi. Oppimateriaalissa korostetaan kivun arvioinnin merkitystä, kivunhoidon tärkeyttä sekä vanhemman ohjausta lapsen kivunhoitoon. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää luennoksi hoitotyön ja terveydenhoitotyön opiskelijoille sekä oppaiksi esimerkiksi neuvoloihin, lasten osastoille sekä lasten poliklinikoille.