Dieselautojen katsastuspäästömittauksen kehittäminen : Euro 3 ja Euro 4 -päästöluokat
Pakarinen, Mikko (2015)
Pakarinen, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291727
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mahdollisuuksia uudistaa dieselöljyä polttoaineena käyttävien henkilöautojen katsastuksen yhteydessä suoritettavaa pakokaasujen hiukkaspäästömittausta. Nykyisin käytettävä moottoria ryntäyttämällä suoritettava mittausmenetelmä on epähienostunut menetelmä ja ollut käytössä jo kauan ennen nykyisin autoissa käytettävää hienostunutta pakokaasunpuhdistustekniikkaa, joten se on kehityksestä selvästi jäljessä. Tavoitteena on selvittää, voitaisiinko nykyinen menettely korvata uudella, joka antaisi paremman ja totuuden-mukaisemman kuvan nykytekniikalla varustettujan dieselautojen pakokaasupäästöjen vaatimustenmukaisuudesta.
Opinnäytetyössä käydään läpi opasiteettimittausmenettely sekä uuteen mittalaitteeseen perustuva menettely, jota laitevalmistaja kuvaa uuden sukupolven opasiteettimittaukseksi, joka perustuu valon sirontaan. Lisäksi esitellään käytetty laitteisto ja käydään läpi sen hankinta- ja huoltokustannukset.
Tutkimuksen aikana mitattiin 58 Euro 3 ja Euro 4 -päästöluokiteltua henkilöautoa sekä 72 Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltua henkilöautoa, ja saaduista tuloksista muodostettiin kuvaajia ja taulukoita tulosten analysointia varten. Tässä raportissa käsitellään vanhempii päästösukupolviin kuuluneita 58 autoa, ja uudempien 72 auton tulokset on raportoitu opiskelijakollega Pekka Lesosen opinnäytetyössä. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin päätelmiä mittausmenettelyjen eduista sekä mahdollisesta diesel-henkilöautojen katsastusmittauksen uudistamisesta. Mittaukset suoritettiin syksyn 2014 aikana Turun ammattikorkeakoulun autolaboratoriossa sekä yhteistyössä Turun seudun autotalojen kanssa heidän toimitiloissaan.
Taulukoiden analysoinnin tuloksena saatiin positiivinen näyttö valon sirontaan perustuvan mittausmenettelyn käytölle nykyisen menettelyn tilalle tai rinnalla käytettäväksi. Uuden periaatteen mittakammio on huomattavasti opasiteettikamiota tarkempi ja vakaampi eri mittauskertojen välillä. Uusi kammio tulisi ottaa käyttöön, mikäli tahdotaan tehokasta ja tarkkaa päästöjenvalvontaa. Suurin uuden mittausmenettelyn hyöty saavutetaan pienipäästöisillä Euro 4, Euro 5 ja Euro 6-päästöluokkien ajoneuvoilla.
Opinnäytetyössä käydään läpi opasiteettimittausmenettely sekä uuteen mittalaitteeseen perustuva menettely, jota laitevalmistaja kuvaa uuden sukupolven opasiteettimittaukseksi, joka perustuu valon sirontaan. Lisäksi esitellään käytetty laitteisto ja käydään läpi sen hankinta- ja huoltokustannukset.
Tutkimuksen aikana mitattiin 58 Euro 3 ja Euro 4 -päästöluokiteltua henkilöautoa sekä 72 Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltua henkilöautoa, ja saaduista tuloksista muodostettiin kuvaajia ja taulukoita tulosten analysointia varten. Tässä raportissa käsitellään vanhempii päästösukupolviin kuuluneita 58 autoa, ja uudempien 72 auton tulokset on raportoitu opiskelijakollega Pekka Lesosen opinnäytetyössä. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin päätelmiä mittausmenettelyjen eduista sekä mahdollisesta diesel-henkilöautojen katsastusmittauksen uudistamisesta. Mittaukset suoritettiin syksyn 2014 aikana Turun ammattikorkeakoulun autolaboratoriossa sekä yhteistyössä Turun seudun autotalojen kanssa heidän toimitiloissaan.
Taulukoiden analysoinnin tuloksena saatiin positiivinen näyttö valon sirontaan perustuvan mittausmenettelyn käytölle nykyisen menettelyn tilalle tai rinnalla käytettäväksi. Uuden periaatteen mittakammio on huomattavasti opasiteettikamiota tarkempi ja vakaampi eri mittauskertojen välillä. Uusi kammio tulisi ottaa käyttöön, mikäli tahdotaan tehokasta ja tarkkaa päästöjenvalvontaa. Suurin uuden mittausmenettelyn hyöty saavutetaan pienipäästöisillä Euro 4, Euro 5 ja Euro 6-päästöluokkien ajoneuvoilla.