Musiikkiliikuntaharjoitteet lasten opettamisen tukena : esimerkkitapauksena Dream On Big Band
Afaneh, Jasmin (2015)
Afaneh, Jasmin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281702
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin ja reflektoin omia kokemuksiani musiikkiliikuntaharjoitteiden käytöstä yhteissoittotilanteissa. Opinnäytetyössäni kuvaan käyttämiäni harjoituksia, jotka olen kokenut hyödyllisiksi ohjatessani yhtyeitä. Tarkoituksena on jakaa omia kokemuksiani bändi- ja big band -ohjaajille sekä antaa opettajille uusia keinoja opettaa musiikkia ryhmässä. Esimerkkitapauksena käytän Dream On Big Bandiä, jossa toimin musiikkiliikuntaohjaajana, toisena kapellimestarina sekä trumpettisektion ohjaajana. Dream On Big Band koostuu 8-12 –vuotiaista lapsista. Kerron työssäni, miten ja mitä musiikkiliikuntaharjoituksia voidaan käyttää työkaluna ryhmäopetuksessa, bändi- ja big band -harjoituksissa.
Olen koonnut opinnäytetyöhöni vaihtoehtoisia pedagogisia ratkaisuja lasten ryhmäopetukseen. Arvioin opetustilanteita sekä pohdin musiikkiliikuntaharjoitusten hyötyjä bändiopetuksessa. Tavoitteenani on innostaa opettajia käyttämään musiikkiliikuntaa luovasti sekä rohkeasti omilla tunneillaan sekä herättää ajatuksia uusista keinoista opettaa lapsille rytmejä, musiikin kuuntelua, seuraamista ja improvisointia. Pyrin opetustilanteissani kokeilemaan mahdollisimman monia erilaisia tapoja selvitä yhteismusisoinnin haasteista. Opinnäytteeni tavoitteena on avata yleisesti musiikkiliikuntaa ja niistä koostuvia harjoituksia muille lasten bändiohjaajille luettavaksi ja käytettäväksi. Keskityn opinnäytteessäni avaamaan musiikkiliikuntaharjoituksista mielestäni tärkeimpiä: pulssi-, koordinaatio-, reaktio-, tutustumis- ja improvisointiharjoituksia.
Musiikkiliikuntaharjoitukset olivat mielestäni tärkeä lisä lasten musiikkiharrastuksessa. Tulokset näkyivät Dream On Big Bandin soittajien nopeassa kehittymisessä ja jatkuvammassa keskittymiskyvyssä. Lapset olivat fokusoituneita yhdessä soittamiseen ja tekemiseen. Musiikkiliikunta tuki sopivasti muita bändissä käytettyjä harjoitusmuotoja. Lapset oppivat haastavia rytmejä, musiikin muotoa, kapellimestarin seuraamista sekä yhdessä toimimista musiikkiliikuntaharjoitteita hyväksi käyttäen. Musiikkiliikuntaharjoitukset toimivat myös oivana tapana ryhmäyttää ja yhdistää lapsia yhdeksi isoksi yhdessä toimivaksi yhteisöksi. Musiikkiliikuntatuokio kesti 15 min yhtyeen 1,5 tunnin harjoitusajasta, joten harjoitusten hyöty aikaan nähden oli kokemuksieni mukaan suuri. Johtopäätöksenä omasta reflektoinnista on, että musiikkiliikuntaa tulisi kokeilla rohkeasti bändiopetuksessa. Musiikkiliikunnan ohjaaminen vaatii opettajalta rohkeaa ja innostavaa asennetta. Leikki ja liike ovat lapsille tärkeitä oppimistapoja, joita tulisi hyödyntää.
Olen koonnut opinnäytetyöhöni vaihtoehtoisia pedagogisia ratkaisuja lasten ryhmäopetukseen. Arvioin opetustilanteita sekä pohdin musiikkiliikuntaharjoitusten hyötyjä bändiopetuksessa. Tavoitteenani on innostaa opettajia käyttämään musiikkiliikuntaa luovasti sekä rohkeasti omilla tunneillaan sekä herättää ajatuksia uusista keinoista opettaa lapsille rytmejä, musiikin kuuntelua, seuraamista ja improvisointia. Pyrin opetustilanteissani kokeilemaan mahdollisimman monia erilaisia tapoja selvitä yhteismusisoinnin haasteista. Opinnäytteeni tavoitteena on avata yleisesti musiikkiliikuntaa ja niistä koostuvia harjoituksia muille lasten bändiohjaajille luettavaksi ja käytettäväksi. Keskityn opinnäytteessäni avaamaan musiikkiliikuntaharjoituksista mielestäni tärkeimpiä: pulssi-, koordinaatio-, reaktio-, tutustumis- ja improvisointiharjoituksia.
Musiikkiliikuntaharjoitukset olivat mielestäni tärkeä lisä lasten musiikkiharrastuksessa. Tulokset näkyivät Dream On Big Bandin soittajien nopeassa kehittymisessä ja jatkuvammassa keskittymiskyvyssä. Lapset olivat fokusoituneita yhdessä soittamiseen ja tekemiseen. Musiikkiliikunta tuki sopivasti muita bändissä käytettyjä harjoitusmuotoja. Lapset oppivat haastavia rytmejä, musiikin muotoa, kapellimestarin seuraamista sekä yhdessä toimimista musiikkiliikuntaharjoitteita hyväksi käyttäen. Musiikkiliikuntaharjoitukset toimivat myös oivana tapana ryhmäyttää ja yhdistää lapsia yhdeksi isoksi yhdessä toimivaksi yhteisöksi. Musiikkiliikuntatuokio kesti 15 min yhtyeen 1,5 tunnin harjoitusajasta, joten harjoitusten hyöty aikaan nähden oli kokemuksieni mukaan suuri. Johtopäätöksenä omasta reflektoinnista on, että musiikkiliikuntaa tulisi kokeilla rohkeasti bändiopetuksessa. Musiikkiliikunnan ohjaaminen vaatii opettajalta rohkeaa ja innostavaa asennetta. Leikki ja liike ovat lapsille tärkeitä oppimistapoja, joita tulisi hyödyntää.