Kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessin kehittäminen tehohoitotyössä : Organisoivan sairaanhoitajan näkökulma
Arbelius-Iltanen, Marika (2015)
Arbelius-Iltanen, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millainen näkemys organisoivalla sairaanhoitajalla on kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessista sekä kartoittaa mielipiteitä Tehopotilaan eka tunti -toimintaohjeen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kriittisesi sairastuneen potilaan vastaanottoprosessia teho-osastolla. Opinnäytetyö on laadullinen. Sen aineisto kerättiin haastattelemalla yliopistosairaalan teho-osastolla työskenteleviä sairaanhoitajia (N = 7). Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Tiedonantajilla oli vahva kokemus organisoivana sairaanhoitajana toimimisesta tehohoitotyössä. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tiedonantajien näkemyksiä vastaanottoprosessista kuvaa pääluokka kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessi. Pääluokka sisältää kuusi yläluokkaa. Yläluokat ovat vastaanottoprosessiin valmistautuminen, hoitotiimin yhteistyö vastaanottoprosessin aikana, hoitotiimin sisäinen ja ulkoinen kommunikaatio, hoitotiimin ja organisoivan sairaanhoitajan motivaatio, organisoivan sairaanhoitajan luottamus hoitotiimiin ja organisoiva sairaanhoitaja hoitotiimin johtajana. Toinen opinnäytetyön pääluokka kuvaa tiedonantajien mielipiteitä Tehopotilaan eka tunti -toimintaohjeen kehittämistarpeista. Aineiston perusteella yläluokaksi muodostuivat organisoivan sairaanhoitajan toimintakortti, organisoivan sairaanhoitajan koulutus sekä organisoivan sairaanhoitajan arviointi.
Kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessi teho-osastolla on tiimityötä. Tehohoitotyössä organisoiva sairaanhoitaja johtaa hoitotiimiä, jossa jäsenten vastuita ei ole määritelty riittävän selkeästi. Tehohoitotyössä tarvitaan koulutusta, jolla vahvistetaan organisoivan sairaanhoitajan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessin kehittämisessä ja organisoivan sairaanhoitajan koulutuksen suunnittelutyössä. Kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessia kehittämällä voidaan todennäköisesti edistää tehohoitoa saaneiden potilaiden myöhempää elämänlaatua.
Tiedonantajien näkemyksiä vastaanottoprosessista kuvaa pääluokka kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessi. Pääluokka sisältää kuusi yläluokkaa. Yläluokat ovat vastaanottoprosessiin valmistautuminen, hoitotiimin yhteistyö vastaanottoprosessin aikana, hoitotiimin sisäinen ja ulkoinen kommunikaatio, hoitotiimin ja organisoivan sairaanhoitajan motivaatio, organisoivan sairaanhoitajan luottamus hoitotiimiin ja organisoiva sairaanhoitaja hoitotiimin johtajana. Toinen opinnäytetyön pääluokka kuvaa tiedonantajien mielipiteitä Tehopotilaan eka tunti -toimintaohjeen kehittämistarpeista. Aineiston perusteella yläluokaksi muodostuivat organisoivan sairaanhoitajan toimintakortti, organisoivan sairaanhoitajan koulutus sekä organisoivan sairaanhoitajan arviointi.
Kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessi teho-osastolla on tiimityötä. Tehohoitotyössä organisoiva sairaanhoitaja johtaa hoitotiimiä, jossa jäsenten vastuita ei ole määritelty riittävän selkeästi. Tehohoitotyössä tarvitaan koulutusta, jolla vahvistetaan organisoivan sairaanhoitajan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessin kehittämisessä ja organisoivan sairaanhoitajan koulutuksen suunnittelutyössä. Kriittisesti sairastuneen potilaan vastaanottoprosessia kehittämällä voidaan todennäköisesti edistää tehohoitoa saaneiden potilaiden myöhempää elämänlaatua.