Adidas Suomi Oy: Brändikuvan rakentaminen markkinoinnin keinoin
Leinonen, Miira (2015)
Leinonen, Miira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501261612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501261612
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Adidas Suomi Oy:lle syksyllä 2014. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää muotialan mielipidevaikuttajien mielikuvat Adidaksesta ja sen merkittävimmistä kilpailijoista. Vertailtaviksi brändeiksi valittiin kuusi tärkeintä kilpailijaa, jotka ovat Converse, Karhu, New Balance, Nike, Puma ja Reebok.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Adidas Suomi Oy on osa kansainvälistä Adidas Group konsernia. Yritys on yksi maailman tunnetuimmista urheilumerkeistä ja toimii yli 160 maassa. Adidas Group pitää sisällään neljä eri brändikategoriaa ja tässä raportissa keskityttiin niistä ensimmäiseen eli Adidas-brändiin. Tutkimus rajattiin koskemaan Adidaksen alabrändiä Adidas Originalsia, ja erityisesti brändin vapaa-ajan jalkineita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändikuvan rakentamista yrityksen näkökulmasta. Viitekehyksen bränditeoria pohjautui alan kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin. Työssä perehdyttiin myös Adidas-brändin markkinointiin ja kehitykseen Suomessa. Tiedot Adidas-brändistä saatiin haastattelemalla Adidas Suomi Oy:n markkinointijohtaja Tia Matthewsia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja menetelmäksi valittiin puhelinhaastattelu. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2014. Lopullinen otos koostui 33 henkilöstä, jotka olivat muotibloggaajia, stylistejä, muotitoimittajia ja personal trainereita. Vastausten saamiseksi tarvittiin 65 henkilön yhteystietolista. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Adidaksen yhteistyö-kumppanin Supersonin kanssa.
Tutkimus kohdistui ensisijaisesti Adidakseen, mutta saadut tulokset olivat hyödyllisiä myös Adidas Group -konserniin kuuluvan Reebokin osalta. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Adidas on ollut erityisen kiinnostava brändi Suomessa vuonna 2014. Brändin järjestämät toimenpiteet olivat olleet vastaajien mielestä onnistuneita ja jääneet hyvin mieleen. Brändin koettiin myös viestivän aktiivisesti ja vastaajat uskoivat brändin olevan kiinnostava myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Adidas Suomi Oy on osa kansainvälistä Adidas Group konsernia. Yritys on yksi maailman tunnetuimmista urheilumerkeistä ja toimii yli 160 maassa. Adidas Group pitää sisällään neljä eri brändikategoriaa ja tässä raportissa keskityttiin niistä ensimmäiseen eli Adidas-brändiin. Tutkimus rajattiin koskemaan Adidaksen alabrändiä Adidas Originalsia, ja erityisesti brändin vapaa-ajan jalkineita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändikuvan rakentamista yrityksen näkökulmasta. Viitekehyksen bränditeoria pohjautui alan kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin. Työssä perehdyttiin myös Adidas-brändin markkinointiin ja kehitykseen Suomessa. Tiedot Adidas-brändistä saatiin haastattelemalla Adidas Suomi Oy:n markkinointijohtaja Tia Matthewsia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja menetelmäksi valittiin puhelinhaastattelu. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2014. Lopullinen otos koostui 33 henkilöstä, jotka olivat muotibloggaajia, stylistejä, muotitoimittajia ja personal trainereita. Vastausten saamiseksi tarvittiin 65 henkilön yhteystietolista. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Adidaksen yhteistyö-kumppanin Supersonin kanssa.
Tutkimus kohdistui ensisijaisesti Adidakseen, mutta saadut tulokset olivat hyödyllisiä myös Adidas Group -konserniin kuuluvan Reebokin osalta. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Adidas on ollut erityisen kiinnostava brändi Suomessa vuonna 2014. Brändin järjestämät toimenpiteet olivat olleet vastaajien mielestä onnistuneita ja jääneet hyvin mieleen. Brändin koettiin myös viestivän aktiivisesti ja vastaajat uskoivat brändin olevan kiinnostava myös tulevaisuudessa.