Tulevaisuuden oppimisympäristö - Restonomi (ylempi AMK) -opiskelijoiden näkökulma
Petäjäniemi-Riekkinen, Maija (2015)
Petäjäniemi-Riekkinen, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501241571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501241571
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Leppävaara
Palveluliiketoiminnan koulutusohjelma (ylempi AMK)
Maija Petäjäniemi-Riekkinen
Tulevaisuuden oppimisympäristö – Restonomi (ylempi AMK) –opiskelijoiden näkökulma
Vuosi 2015 Sivumäärä 68
Työelämän vaatiessa yhä monipuolisempaa, ammatillisesti suuntautunutta erikoistumista ja laajempia alan kehittämisvalmiuksia on ylempien ammattikorkeakoulututkintojen katsottu vastaavan tähän tarpeeseen hyvin. Niiden tulee kuitenkin olla sidottuja työelämään ja olla joustavasti toteutettuja. Keskustelu ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tarpeesta, toteuttamisesta ja tulevaisuudesta kietoutuukin mitä suurimmassa määrin osaamisen käsitteen ympärille.
Opinnäytetyön taustalla on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke ”YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi” ja hankkeesta työpaketti 1, jonka aihe on työelämää uudistavat ja TKI-toimintaa edistävät oppimisympäristöt. Opinnäytetyön tutkimuskohteena ovat Restonomi (ylempi AMK) – tutkintoa suorittavat opiskelijat Laurea-ammattikorkeakoulussa. Tarkoituksena on kartoittaa tulevaisuuden YAMK-koulutusta teemoina monialainen opiskelijajoukko, opiskelijoiden omat organisaatiot, hankepartneruus sekä elinikäinen oppimisympäristö. Opinnäytetyön tut-kimuskysymys on: Mitä vaatimuksia ja tarpeita nousee esiin liittyen tilaan, yhteisöön ja toimintakäytänteisiin kun oppimisympäristönä on: a) korkeakoulu? b) verkko? c) TKI-hanke? d) työpaikka? e) koti? Tavoitteena on luoda kehittämisideoita tulevaisuuden YAMK-oppimisympäristön kehittämistyön pohjaksi.
Opinnäytetyöprosessi etenee tutkimuksellisen kehittämistyönprosessin mukaan ja prosessin rinnalle on otettu määrittely, tutkimus ja suunnitteluvaihe palvelumuotoilun palvelunkehittämisprosessista. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat oppimisympäristön määrittely, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan esittely sekä ylempään korkeakoulututkintoon syventyminen. Tutkimuskysymykseen etsitään vastausta käyttämällä aineistonkeruumenetelminä havainnointia, strukturoituja haastatteluja sekä teemahaastatteluja. Aineistoa analysoidaan luokittelemalla ja teemoittelemalla.
Korkeakoulu, verkko, TKI-hanke, työpaikka ja koti nähdään opinnäytetyön aineistossa oppi-misympäristöinä. Opiskelijoiden omat henkilökohtaiset vaatimukset ja tarpeet määrittävät, millä tavalla ja kuinka paljon mitäkin oppimisympäristöä halutaan opinnoissa tulevaisuudessa käyttää ja hyödyntää. Tulevaisuuden oppimisympäristöiltä vaaditaan opinnäytetyön tulosten perusteella joustavuutta, helppoutta ja muokkaamismahdollisuutta omien muuttuvien tarpeiden mukaan.
Leppävaara
Palveluliiketoiminnan koulutusohjelma (ylempi AMK)
Maija Petäjäniemi-Riekkinen
Tulevaisuuden oppimisympäristö – Restonomi (ylempi AMK) –opiskelijoiden näkökulma
Vuosi 2015 Sivumäärä 68
Työelämän vaatiessa yhä monipuolisempaa, ammatillisesti suuntautunutta erikoistumista ja laajempia alan kehittämisvalmiuksia on ylempien ammattikorkeakoulututkintojen katsottu vastaavan tähän tarpeeseen hyvin. Niiden tulee kuitenkin olla sidottuja työelämään ja olla joustavasti toteutettuja. Keskustelu ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tarpeesta, toteuttamisesta ja tulevaisuudesta kietoutuukin mitä suurimmassa määrin osaamisen käsitteen ympärille.
Opinnäytetyön taustalla on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke ”YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi” ja hankkeesta työpaketti 1, jonka aihe on työelämää uudistavat ja TKI-toimintaa edistävät oppimisympäristöt. Opinnäytetyön tutkimuskohteena ovat Restonomi (ylempi AMK) – tutkintoa suorittavat opiskelijat Laurea-ammattikorkeakoulussa. Tarkoituksena on kartoittaa tulevaisuuden YAMK-koulutusta teemoina monialainen opiskelijajoukko, opiskelijoiden omat organisaatiot, hankepartneruus sekä elinikäinen oppimisympäristö. Opinnäytetyön tut-kimuskysymys on: Mitä vaatimuksia ja tarpeita nousee esiin liittyen tilaan, yhteisöön ja toimintakäytänteisiin kun oppimisympäristönä on: a) korkeakoulu? b) verkko? c) TKI-hanke? d) työpaikka? e) koti? Tavoitteena on luoda kehittämisideoita tulevaisuuden YAMK-oppimisympäristön kehittämistyön pohjaksi.
Opinnäytetyöprosessi etenee tutkimuksellisen kehittämistyönprosessin mukaan ja prosessin rinnalle on otettu määrittely, tutkimus ja suunnitteluvaihe palvelumuotoilun palvelunkehittämisprosessista. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat oppimisympäristön määrittely, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan esittely sekä ylempään korkeakoulututkintoon syventyminen. Tutkimuskysymykseen etsitään vastausta käyttämällä aineistonkeruumenetelminä havainnointia, strukturoituja haastatteluja sekä teemahaastatteluja. Aineistoa analysoidaan luokittelemalla ja teemoittelemalla.
Korkeakoulu, verkko, TKI-hanke, työpaikka ja koti nähdään opinnäytetyön aineistossa oppi-misympäristöinä. Opiskelijoiden omat henkilökohtaiset vaatimukset ja tarpeet määrittävät, millä tavalla ja kuinka paljon mitäkin oppimisympäristöä halutaan opinnoissa tulevaisuudessa käyttää ja hyödyntää. Tulevaisuuden oppimisympäristöiltä vaaditaan opinnäytetyön tulosten perusteella joustavuutta, helppoutta ja muokkaamismahdollisuutta omien muuttuvien tarpeiden mukaan.