Lapsen maailma on liikkeen maailma : Varhaiskasvattajien käsityksiä liikunnan merkityksestä ja tukemisesta päivähoidossa
Brusas, Eija; Kokko, Minna (2014)
Brusas, Eija
Kokko, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221529
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on vuorovaikutuksellista toimintaa. Liikunta on olennainen osa varhaiskasvatusta leikin ohella. Liikunnan merkitys pienelle lapselle on suuri. Se vaikuttaa lapsen motoriseen kehitykseen, mutta myös sosiaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen. Lapsi oppii monet taidot motorisen kehityksen myötä, siksi liikunnan merkitystä varhaiskasvatuksessa ei saisi unohtaa. Kasvattajan pitäisi antaa tilaa ja aikaa lapselle monipuolisen liikunnan harjoittamiseen leikin yhteydessä.
Kysely tehtiin Kotkan varhaiskasvatuksessa työskenteleville henkilöille. Kyselyn teemana oli liikunnan merkityksen ymmärtäminen varhaiskasvatuksessa ja sen toteutuminen. Kysely suoritettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyssä keskityttiin liikunnan merkityksen ymmärtämiseen, tilojen käyttöön, liikunnan käytännön toteutukseen, missä lapsi ja kasvattaja vuorovaikutuksessa liikkuu ja käyttää liikunnan keinoja myös muuhun toimintaan. Lapsen omaehtoisessa leikissä myös liikunnalle pitäisi antaa aikaa ja tilaa.
Tutkimuksen mukaan kasvattajat tiedostavat liikunnan merkityksen, mutta käytännön toteutuksessa on vielä kehitettävää. Lapsen osallisuutta pitäisi entistä enemmän tuoda esille myös liikunnan suunnittelussa. Liikuntavälineiden vapaampi käyttö voisi kannustaa lapsia liikkumaan myös enemmän.
Kysely tehtiin Kotkan varhaiskasvatuksessa työskenteleville henkilöille. Kyselyn teemana oli liikunnan merkityksen ymmärtäminen varhaiskasvatuksessa ja sen toteutuminen. Kysely suoritettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyssä keskityttiin liikunnan merkityksen ymmärtämiseen, tilojen käyttöön, liikunnan käytännön toteutukseen, missä lapsi ja kasvattaja vuorovaikutuksessa liikkuu ja käyttää liikunnan keinoja myös muuhun toimintaan. Lapsen omaehtoisessa leikissä myös liikunnalle pitäisi antaa aikaa ja tilaa.
Tutkimuksen mukaan kasvattajat tiedostavat liikunnan merkityksen, mutta käytännön toteutuksessa on vielä kehitettävää. Lapsen osallisuutta pitäisi entistä enemmän tuoda esille myös liikunnan suunnittelussa. Liikuntavälineiden vapaampi käyttö voisi kannustaa lapsia liikkumaan myös enemmän.