Työnantajamaineen kehittäminen viestinnän avulla
Moksu, Senni (2015)
Moksu, Senni
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221520
Tiivistelmä
Työnantajakuva eli työnantajamaine on osa organisaation mainetta. Työnantajamaine vaikuttaa organisaation rekrytointituloksiin, hyvämaineiset organisaatiot saavat enemmän ja laadukkaampia hakemuksia. Hyvämaineisessa organisaatiossa myös työntekijät ovat sitoutuneempia.
Kunta-alalta eläköityy lähivuosina runsaasti työntekijöitä, lisäksi tuottavuuden parantaminen asettaa kunnille haasteita. Uudet, työmarkkinoille tulevat sukupolvet hallitsevat tekniikan aiempia paremmin, mutta myös heidän odotuksensa työelämää kohtaan ovat erilaisia. Rekrytointiviestintä puolestaan painottuu entistä enemmän sähköisiin kanaviin. Nämä kaikki tekijät vaikuttavat, kun kunnat rekrytoivat työntekijöitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ja kuvata ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä eri viestintäkanavien käytöstä ja merkityksestä työnantajamaineeseen. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla Lahden kaupungin työnantajamainetta voidaan kehittää viestinnän avulla. Tutkimus koostuu teoriaosasta sekä kyselyn ja ryhmähaastattelun muodostamasta empiirisestä osasta.
Työnantajamaineella on keskeinen merkitys haettaessa työpaikkaa. Tutkimuksen perusteella työnantajamaineeseen voidaan vaikuttaa sidosryhmävuoropuhelulla ja toimimalla sidosryhmien odotusten mukaisesti. Tähän tarvitaan sekä ulkoista viestintää että toimivaa työyhteisöviestintää.
Keskeisiä tietolähteitä työnhakijoille ovat organisaation verkkosivut sekä työntekijät. Myös sosiaalista mediaa hyödynnetään kasvavissa määrin. Viestinnän sisältö tulisi suunnitella jokaiseen kanavaan erikseen sopivaksi ja sisällöntuotannossa tulisi huomioida kanavien ja erilaisten hakijaryhmien erityispiirteet.
Kunta-alalta eläköityy lähivuosina runsaasti työntekijöitä, lisäksi tuottavuuden parantaminen asettaa kunnille haasteita. Uudet, työmarkkinoille tulevat sukupolvet hallitsevat tekniikan aiempia paremmin, mutta myös heidän odotuksensa työelämää kohtaan ovat erilaisia. Rekrytointiviestintä puolestaan painottuu entistä enemmän sähköisiin kanaviin. Nämä kaikki tekijät vaikuttavat, kun kunnat rekrytoivat työntekijöitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ja kuvata ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä eri viestintäkanavien käytöstä ja merkityksestä työnantajamaineeseen. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla Lahden kaupungin työnantajamainetta voidaan kehittää viestinnän avulla. Tutkimus koostuu teoriaosasta sekä kyselyn ja ryhmähaastattelun muodostamasta empiirisestä osasta.
Työnantajamaineella on keskeinen merkitys haettaessa työpaikkaa. Tutkimuksen perusteella työnantajamaineeseen voidaan vaikuttaa sidosryhmävuoropuhelulla ja toimimalla sidosryhmien odotusten mukaisesti. Tähän tarvitaan sekä ulkoista viestintää että toimivaa työyhteisöviestintää.
Keskeisiä tietolähteitä työnhakijoille ovat organisaation verkkosivut sekä työntekijät. Myös sosiaalista mediaa hyödynnetään kasvavissa määrin. Viestinnän sisältö tulisi suunnitella jokaiseen kanavaan erikseen sopivaksi ja sisällöntuotannossa tulisi huomioida kanavien ja erilaisten hakijaryhmien erityispiirteet.