Ylen vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa
Yli-Ojanperä, Liisa (2014)
Yli-Ojanperä, Liisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211502
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyyppisessä, kvantitatiivisessa opinnäytetyössä selvitettiin Ylen vuorovaikutteisuutta sosiaalisessa mediassa. Työssä keskityttiin Ylen vuorovaikutteisuuteen Facebookissa ja Twitterissä. Tutkimuskysymyksiä oli kolme:
1. Miten Yle seuraa somessa sille esitettyjä kysymyksiä ja kommentteja?
2. Miten Ylen some-tilien päivystys on organisoitu tukemaan vuorovaikutteisuutta?
3. Millä perusteella Yle vastaa tai jättää vastaamatta somessa sille esitettyihin kysymyksiin ja kommentteihin?
Työn tietoperustassa käydään läpi sosiaalisen median käyttöä organisaatioissa – niin sen hyötyjä ja riskejä, ammattimaisen käytön tunnusmerkkejä, eri kanavien eroja sekä virtuaalimaineen rakentumista. Tietoperustassa esitellään myös keinoja sosiaalisen median tehokkaaseen hyödyntämiseen ja vuorovaikutteisen keskustelun luomiseen somessa.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksella valikoidulle joukolle Ylen sosiaalisen median tilien pääasiallisia käyttäjiä. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2014 verkkokyselyllä, jonka vastausprosentti oli 61,8.
Tutkimuksen perusteella Ylen some-vuorovaikutus on osittain puutteellista. Paljon Ylestä käytävää keskustelua jää Yleltä huomaamatta, ja siten reagoimatta. Ylen toiminta sosiaalisessa mediassa on osittain organisoimatonta ja sattumanvaraistakin – etenkin sosiaalisen median seurannan ja päivystyksen osalta. Tarkemmalla some-toiminnan suunnittelulla ja some-tekijöiden työnkuvia muokkaamalla Yle pystyisi hyödyntämään sosiaalista mediaa entistä tehokkaammin, ja siten palvelemaan some-yleisöjään entistä paremmin.
1. Miten Yle seuraa somessa sille esitettyjä kysymyksiä ja kommentteja?
2. Miten Ylen some-tilien päivystys on organisoitu tukemaan vuorovaikutteisuutta?
3. Millä perusteella Yle vastaa tai jättää vastaamatta somessa sille esitettyihin kysymyksiin ja kommentteihin?
Työn tietoperustassa käydään läpi sosiaalisen median käyttöä organisaatioissa – niin sen hyötyjä ja riskejä, ammattimaisen käytön tunnusmerkkejä, eri kanavien eroja sekä virtuaalimaineen rakentumista. Tietoperustassa esitellään myös keinoja sosiaalisen median tehokkaaseen hyödyntämiseen ja vuorovaikutteisen keskustelun luomiseen somessa.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksella valikoidulle joukolle Ylen sosiaalisen median tilien pääasiallisia käyttäjiä. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2014 verkkokyselyllä, jonka vastausprosentti oli 61,8.
Tutkimuksen perusteella Ylen some-vuorovaikutus on osittain puutteellista. Paljon Ylestä käytävää keskustelua jää Yleltä huomaamatta, ja siten reagoimatta. Ylen toiminta sosiaalisessa mediassa on osittain organisoimatonta ja sattumanvaraistakin – etenkin sosiaalisen median seurannan ja päivystyksen osalta. Tarkemmalla some-toiminnan suunnittelulla ja some-tekijöiden työnkuvia muokkaamalla Yle pystyisi hyödyntämään sosiaalista mediaa entistä tehokkaammin, ja siten palvelemaan some-yleisöjään entistä paremmin.