Turun yliopiston Avoimen yliopiston kauppatieteellisten opintojen opiskelijoiden ostokäyttäytyminen : oston jälkeinen käyttäytyminen
Palmroos, Jemina (2015)
Palmroos, Jemina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501201441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501201441
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää syitä, miksi Turun yliopiston Avoimen yliopiston kauppatieteellisten opintojen opiskelijat toisinaan ilmoittautuvat ja ostavat opintojaksoja, mutta eivät kuitenkaan osallistu niihin. Tämä tutkimus on case-tutkimus, jonka toimeksiantaja on Turun yliopiston Avoimen yliopiston kauppatieteellisten opintojen koulutuspäällikkö. Aiemmin mainittua toimintaa on havaittu tapahtuneen jo useamman vuoden ajan ja tämän tutkimuksen tulosten avulla pyritään löytämään syitä, mistä tämä johtuu.
Tämän opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymistä ja kuluttajien ostoprosessia palvelujen näkökulmasta. Keskeisessä osassa on oston jälkeinen käyttäytyminen, jossa tarkastellaan palvelun laatua diskonfirmaatio-mallin avulla.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osio suoritettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka tehtiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyn tulokset kerättiin joulukuussa 2014 Turun Yliopiston Avoimen yliopiston kauppatieteellisiin opintoihin vuoden 2014 aikana ilmoittautuneiden opiskelijoiden keskuudesta. Tutkimuksen kyselomakkeeseen on pääosassa annettu valmiit vastausvaihtoehdot, mutta muutamiin kysymyksiin on myös liitetty lisäksi avoimia kysymyksiä. Lisäksi kyselyn loppuun laitettiin vapaan sanan -kenttä, mihin vastaaja sai halutessaan jättää sanallisen palautteen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella saatiin vastauksia siihen, mikä ja mitkä ovat yleisimpiä syitä, miksi opiskelijat ovat jättäneet osallistumatta opintojaksolle. Suurimpia syitä olivat aikataululliset syyt, joissa joko opiskelijan oma aikataulu oli muuttunut tai opintojakson aikataulu oli muuttunut. Lisäksi yksi suurimmista syistä olivat yllättävät tilannemuuttujat, jotka ovat ennalta-arvaamattomia tilanteita, joihin yksilön tai Avoimen yliopiston on mahdoton vaikuttaa. Tutkimuksella saatiin selville, että aikataulujen joustavuudella tätä ongelmaa voitaisiin vähentää sekä sillä, että opintojaksojen sisältöön ja vaatimuksiin liittyvät tiedot saataisiin opiskelijalle mahdollisimman tarkasti ja selkeästi tietoon mahdollisimman varhain.
Tämän opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymistä ja kuluttajien ostoprosessia palvelujen näkökulmasta. Keskeisessä osassa on oston jälkeinen käyttäytyminen, jossa tarkastellaan palvelun laatua diskonfirmaatio-mallin avulla.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osio suoritettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka tehtiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyn tulokset kerättiin joulukuussa 2014 Turun Yliopiston Avoimen yliopiston kauppatieteellisiin opintoihin vuoden 2014 aikana ilmoittautuneiden opiskelijoiden keskuudesta. Tutkimuksen kyselomakkeeseen on pääosassa annettu valmiit vastausvaihtoehdot, mutta muutamiin kysymyksiin on myös liitetty lisäksi avoimia kysymyksiä. Lisäksi kyselyn loppuun laitettiin vapaan sanan -kenttä, mihin vastaaja sai halutessaan jättää sanallisen palautteen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella saatiin vastauksia siihen, mikä ja mitkä ovat yleisimpiä syitä, miksi opiskelijat ovat jättäneet osallistumatta opintojaksolle. Suurimpia syitä olivat aikataululliset syyt, joissa joko opiskelijan oma aikataulu oli muuttunut tai opintojakson aikataulu oli muuttunut. Lisäksi yksi suurimmista syistä olivat yllättävät tilannemuuttujat, jotka ovat ennalta-arvaamattomia tilanteita, joihin yksilön tai Avoimen yliopiston on mahdoton vaikuttaa. Tutkimuksella saatiin selville, että aikataulujen joustavuudella tätä ongelmaa voitaisiin vähentää sekä sillä, että opintojaksojen sisältöön ja vaatimuksiin liittyvät tiedot saataisiin opiskelijalle mahdollisimman tarkasti ja selkeästi tietoon mahdollisimman varhain.