Katse yleisöön ja sanomaan : Välineitä psyykkiseen valmentautumiseen
Bonsdorff, Maria (2014)
Bonsdorff, Maria
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli muusikon psyykkinen valmentautuminen esitykseen. Tutkimus on kirjoitettu laulajan näkökulmasta, mutta esille nousevia keinoja voivat soveltaa varmasti myös muutkin muusikot ja esiintyjät. Tutkimuksen lähtökohtana oli löytää keinoja latautua mahdollisimman hyvin esiintymistilanteeseen. Tavoitteena oli löytää ennen esitystä mieleen helposti nousevien, jännitystä lisäävien ja suoritusta häiritsevien ajatusten tilalle keskittymistä ja latautumista helpottavia ajatusmalleja.
Teoreettisena lähtökohtana työssä oli kognitiivinen esiintymisteoria ja Timothy Gallweyn ajatukset klassikkoteoksessa The Inner Game of Tennis. Molemmissa teorioissa lähtökohtana on, että esiintyjän omat ajatukset vaikuttavat suoritukseen. Tavoitteena on hiljentää sisäinen kritisoiva ääni, jolloin esiintyjä kykenee keskittymään suoritukseensa.
Teoriapohjan lisäksi työssä on etsitty esiintymiseen valmistavia keinoja haastattelemalla neljää esiintymisen ammattilaista, näyttelijä ja hahmoterapeutti Hans Stigzeliusta, sirkustaiteilijaa ja sirkustaiteenopettajaa Karoliina Turkkaa, näyttelijää ja teatteripedagogiikan opettajaa Kaija Kangasta sekä oopperalaulajaa ja pedagogia Jorma Hynnistä.
Työn tulokset jakautuvat neljään kohtaan: mielen hallintaan, fyysisen vaikutukseen henkiseen tilaan, esitettävään kappaleeseen eläytymiseen sekä huomion siirtämiseen itsestä ja omasta suorituksesta yleisöön ja välitettävään sanomaan.
Teoreettisena lähtökohtana työssä oli kognitiivinen esiintymisteoria ja Timothy Gallweyn ajatukset klassikkoteoksessa The Inner Game of Tennis. Molemmissa teorioissa lähtökohtana on, että esiintyjän omat ajatukset vaikuttavat suoritukseen. Tavoitteena on hiljentää sisäinen kritisoiva ääni, jolloin esiintyjä kykenee keskittymään suoritukseensa.
Teoriapohjan lisäksi työssä on etsitty esiintymiseen valmistavia keinoja haastattelemalla neljää esiintymisen ammattilaista, näyttelijä ja hahmoterapeutti Hans Stigzeliusta, sirkustaiteilijaa ja sirkustaiteenopettajaa Karoliina Turkkaa, näyttelijää ja teatteripedagogiikan opettajaa Kaija Kangasta sekä oopperalaulajaa ja pedagogia Jorma Hynnistä.
Työn tulokset jakautuvat neljään kohtaan: mielen hallintaan, fyysisen vaikutukseen henkiseen tilaan, esitettävään kappaleeseen eläytymiseen sekä huomion siirtämiseen itsestä ja omasta suorituksesta yleisöön ja välitettävään sanomaan.