Osallistujien kokemuksia nuorten aikuisten osaamisohjelmasta Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksessa
Koivunen, Heidi-Kirsi; Kaunonen, Taina (2015)
Koivunen, Heidi-Kirsi
Kaunonen, Taina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 20 - 29-vuotiaiden aikuisten kokemuksia nuorten aikuisten osaamisohjelmasta (NAO) Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksessa. Tavoitteena oli saada kokemustietoa niistä nuorista, joilla ei ole peruskoulun jälkeistä koulutus- tai työkokemusta sekä siitä, kuinka nuorten aikuisten osaamisohjelma on näitä nuoria Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksessa palvellut. Nuorten aikuisten osaamisohjelma on kehittämishankemuotoinen koulutusohjelma, jota toteutetaan vuosina 2013 - 2016. Osaamisohjelma on osa nuorisotakuun koulutustakuuta, jonka avulla pyritään saamaan kouluttamattomille alle 30-vuotiaille henkilöille toiseen asteen tutkinto. Nuorisotakuun tavoitteena on nuorten työ- ja koulutusmarkkinoille pääseminen, nuorisotyöttömyyden sekä syrjäytymisen ehkäiseminen.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla sekä kyselylomakkeiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin neljää nuorta sekä lomakkeisiin vastasi 10 nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee ohjauksen käsitteitä sekä ohjauksen merkitystä muun muassa opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisevänä tekijänä.
Haastattelujen ja lomakekyselyjen mukaan valtaosa nuorista oli tyytyväisiä Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksen toteuttamaan nuorten aikuisten osaamisohjelmaan, mutta kehitettävinä asioina osaamisohjelmassa nähtiin muun muassa koulutuksen sisällön parempi suunnittelu sekä opintojen parempi henkilökohtaistaminen. Tutkimuksessa merkittävästi esiin nousi kokonaisvaltainen nuorten ohjauksen tarve niin opintojen kuin elämänhallinnankin suhteen.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla sekä kyselylomakkeiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin neljää nuorta sekä lomakkeisiin vastasi 10 nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee ohjauksen käsitteitä sekä ohjauksen merkitystä muun muassa opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisevänä tekijänä.
Haastattelujen ja lomakekyselyjen mukaan valtaosa nuorista oli tyytyväisiä Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksen toteuttamaan nuorten aikuisten osaamisohjelmaan, mutta kehitettävinä asioina osaamisohjelmassa nähtiin muun muassa koulutuksen sisällön parempi suunnittelu sekä opintojen parempi henkilökohtaistaminen. Tutkimuksessa merkittävästi esiin nousi kokonaisvaltainen nuorten ohjauksen tarve niin opintojen kuin elämänhallinnankin suhteen.