Non nomen Pyhä maa : tekstilähtöinen ohjausprosessi amatöörinäyttelijöille - sen haasteet ja mahdollisuudet
Brandstaka, Kari (2014)
Brandstaka, Kari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141283
Tiivistelmä
Kirjallisen opinnäytetyöni aiheeksi olen valinnut itsekirjoittamani näytelmän Non nomen – Pyhä maa, jota olen työstänyt jo muutaman vuoden ajan. Työstin alkuperäistä tekstiäni taiteellista opinnäytetyötäni varten pidemmäksi. Kirjoittamisprosessin alussa näytelmä oli monologi, jonka kuitenkin päätin kirjoittaa pitkäksi näytelmäksi useammalle näyttelijälle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä niitä menetelmiä ja tapoja, millä tämän kaltaista amatööriteatteriproduktiota voi työstää ja päästä hyvään lopputulokseen tai ainakin pyrkiä sellaiseen. Opinnäytetyötä tehdessä olen analysoinut omaa työtäni ja pyrkinyt kehittämään omia työtapojani parempaan suuntaan. Merkittävimmät asiat, joita käsittelen opinnäytetyössäni ovat, kuinka ohjata amatöörinäyttelijöitä ja hallita tätä prosessia. Tulen myös keskittymään siihen, miten voin ohjaajana tukea ja auttaa amatöörinäyttelijää roolihahmon rakentamisprosessissa. Näytelmä käsittelee historiallista aikakautta ja kertoo ristiretkien aikakauteen liittyvän tarinan. Tarina tai juoni sisältää paljon historiallista faktaa, jota olen muokannut draamalliseen suuntaan sekä olen luonut historiallisille henkilöille erilaisia persoonia. Tämän olen tehnyt siksi, että pystyn käsittelemään näytelmässä esiintyviä teemoja oman mieleni mukaan. Joitain näistä henkilöistä on ollut olemassa ja osan olen kehittänyt itse. Näytelmä on kaksijakoinen ja sisältää alkuosan, missä päähenkilö, Hugo de Payens, kertoo tapahtumista Jerusalemin valloituksen aikaan(1099). Tämä osio sisältää enemmän todellisia tapahtumia. Näytelmän pidemmän osuuden tapahtumat ovat itse kehittämiäni. Näytelmän lopussa kerron kuvitteellisista tapahtumista, mutta kuitenkin siten, että ne voisivat olla todellisia. Tätä aihepiiriä on käsitelty elokuvissa ja kirjallisuudessa aika laajasti ja olen yrittänytkin löytää oman tapani tutkia tätä ilmiötä. Näytelmää ohjatessani käytin opintojen aikana jo kokeilemiani menetelmiä ja oppeja harjoituksissa ja työstäessä näytelmän ohjausta sekä dramaturgiaa. Näistä tärkeimpinä lähteinä oli Judith Westonin, Näyttelijän ohjaaminen ja Mia Pätsin, Näyttelijän tekniikoita, mistä olen poiminut erityisesti Konstantin Stanislavskin harjoituksia näytelmän tekemiseksi. Tämä teatteriprojekti piti sisällään historiallisiin faktoihin perustuvan näytelmän sekä tekstilähtöisen ohjaamisen prosessin amatöörinäyttelijöille.