Interaktiivisen elokuvan mahdollisuudet ja haasteet : tarkastelussa katsojan tietoiset valinnat
Tirri, Topi (2014)
Tirri, Topi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141251
Tiivistelmä
Interaktiivisesta elokuvasta puhuttaessa tarkoitetaan elokuvakokemusta, jossa katsoja voi jollain tavalla vaikuttaa elokuvan sisältöön. Interaktiivinen elokuva on terminä elänyt jonkinlaista marginaalielämää, mutta esimerkiksi kaupallisesti se ei ole vielä ikinä kunnolla menestynyt. Tosin nyt termi on alkanut nostaa päätään pelimaailman puolella, jossa muutamat hyvin menestyneet pelit muistuttavat kerronnaltaan enemmän elokuvaa, kuin perinteistä peliä.
Interaktiivisuus on koko ajan vain enemmän läsnä kulttuurissamme mm. sosiaalisen median kautta. Miksei myös elokuva voisi olla onnistuneesti interaktiivinen? Myös tekniikka kehittyy jatkuvasti ja saattaa hyvinkin tarjota uusia väyliä interaktiivisen elokuvakerronnan helpottamiseksi.
Opinnäytetyöni tarkoitus on pureutua interaktiivisen fiktioelokuvan ongelmakohtiin ja selvittää millä keinoilla ne saataisiin minimoitua. Keskiössä työssäni ovat elokuvat, joissa katsoja voi tehdä tietoisia valintoja. Elokuvan sisällä tehtäviin tietoisiin valintoihin liittyy myös pulmia, jotka kiinnostavat minua.
Olen opinnäytetyössäni tiivistänyt interaktiivisen elokuvakerronnan ongelmakohdat. Pohdiskelen sekä yleisellä, että yksityiskohtaisemmalla tasolla keinoja joilla ongelmat ovat minimoitavissa.
Interaktiivisuus on koko ajan vain enemmän läsnä kulttuurissamme mm. sosiaalisen median kautta. Miksei myös elokuva voisi olla onnistuneesti interaktiivinen? Myös tekniikka kehittyy jatkuvasti ja saattaa hyvinkin tarjota uusia väyliä interaktiivisen elokuvakerronnan helpottamiseksi.
Opinnäytetyöni tarkoitus on pureutua interaktiivisen fiktioelokuvan ongelmakohtiin ja selvittää millä keinoilla ne saataisiin minimoitua. Keskiössä työssäni ovat elokuvat, joissa katsoja voi tehdä tietoisia valintoja. Elokuvan sisällä tehtäviin tietoisiin valintoihin liittyy myös pulmia, jotka kiinnostavat minua.
Olen opinnäytetyössäni tiivistänyt interaktiivisen elokuvakerronnan ongelmakohdat. Pohdiskelen sekä yleisellä, että yksityiskohtaisemmalla tasolla keinoja joilla ongelmat ovat minimoitavissa.