Muistelutuokioprojekti Sinisaaren palvelukeskuksen asiakkaille
Sillvan, Sini (2014)
Sillvan, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ennaltaehkäisevää viriketoimintaa Sinisaaren palvelukeskuksen asiakkaille. Projektimuotoisen opinnäytetyön kohderyhmä oli arkipäivisin kokoontuva ikäihmisistä koostuva käsityöryhmä. Viriketoiminnan aiheeksi valikoitui muistelutuokio, koska muistisairaudet ovat jo kovin yleisiä väestössä. Muistelun on myös huomattu vähentävän yksinäisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli siis myös kotiin jäämisen aiheuttaman yksinäisyyden ehkäiseminen.
Muistelutuokioiden aikana kerättiin kuvamateriaalia ”muistelukirjekuoriin” ja osallistujia oli myös informoitu, että tuokioihin voi ottaa myös omia valokuvia muistelun tueksi. Muistelutuokiot olivat kestoltaan noin tunnin mittaisia. Osallistujat saivat nopeasti kiinni ajatuksesta ja muistelu lähti hyvin käyntiin. Toisella kokoontumiskerralla otin osallistujista ryhmäkuvan, jonka teetin jokaiselle muistoksi tuokioista. Muistelutuokioihin osallistuneet ikäihmiset saivat kirjekuoret tuokioiden päätteeksi itselleen myöhempää, itsenäisestikin toteutettavaa muistelua varten sekä muistoksi tuokioista.
Projektimuotoisen opinnäytetyön arvioimisessa käytettiin havainnoimista ja kyselylomakkeita. Palautetietoa kerättiin muistelutuokioon osallistuneilta ikäihmisiltä (n=10) sekä käsityöryhmän virikeohjaajalta. Opinnäytetyön projektiosuus onnistui kokonaisuutena hyvin. Muistelutuokioihin osallistuneet ikäihmiset olivat aktiivisia ja innokkaita. Muistelutuokioiden arvioinnista selviää, että muisteleminen oli hauskaa ja jokainen vastaajista koki muistelutuokioiden myötä saaneensa vinkkejä itsenäiseen muistin harjoittamiseen.
Muistelutuokioita voisi jatkossa järjestää Sinisaaren palvelukeskuksen virikeohjaaja sekä myös hoitoalan opiskelijat. Opinnäytetyöstäni saamani palautteen perusteella muistelutuokioissa käytettävä materiaali voisi jatkossa olla monipuolisempaa. Käytännössä kuvamateriaalia voisi olla enemmän ja tuokioihin voisi varata hieman enemmän aikaa.
Muistelutuokioiden aikana kerättiin kuvamateriaalia ”muistelukirjekuoriin” ja osallistujia oli myös informoitu, että tuokioihin voi ottaa myös omia valokuvia muistelun tueksi. Muistelutuokiot olivat kestoltaan noin tunnin mittaisia. Osallistujat saivat nopeasti kiinni ajatuksesta ja muistelu lähti hyvin käyntiin. Toisella kokoontumiskerralla otin osallistujista ryhmäkuvan, jonka teetin jokaiselle muistoksi tuokioista. Muistelutuokioihin osallistuneet ikäihmiset saivat kirjekuoret tuokioiden päätteeksi itselleen myöhempää, itsenäisestikin toteutettavaa muistelua varten sekä muistoksi tuokioista.
Projektimuotoisen opinnäytetyön arvioimisessa käytettiin havainnoimista ja kyselylomakkeita. Palautetietoa kerättiin muistelutuokioon osallistuneilta ikäihmisiltä (n=10) sekä käsityöryhmän virikeohjaajalta. Opinnäytetyön projektiosuus onnistui kokonaisuutena hyvin. Muistelutuokioihin osallistuneet ikäihmiset olivat aktiivisia ja innokkaita. Muistelutuokioiden arvioinnista selviää, että muisteleminen oli hauskaa ja jokainen vastaajista koki muistelutuokioiden myötä saaneensa vinkkejä itsenäiseen muistin harjoittamiseen.
Muistelutuokioita voisi jatkossa järjestää Sinisaaren palvelukeskuksen virikeohjaaja sekä myös hoitoalan opiskelijat. Opinnäytetyöstäni saamani palautteen perusteella muistelutuokioissa käytettävä materiaali voisi jatkossa olla monipuolisempaa. Käytännössä kuvamateriaalia voisi olla enemmän ja tuokioihin voisi varata hieman enemmän aikaa.