Motivational factors for sport spectator attendance : Case: Ice hockey
Hirvonen, Mikko (2014)
Hirvonen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121182
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin kansainvälisten ja kotimaisten jääkiekko-otteluihin osallistuneiden henkilöiden perimmäisiä motiiveja osallistua näihin tapahtumiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Sport Business School Finland.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin vuosien 2013 ja 2014 aikana. Ensimmäinen näyte kerättiin vuoden 2013 Tukholman jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuihin saapuneilta katsojilta. Toinen näyte kerättiin helmikuussa ja maaliskuussa 2014 kotimaisen jyväskyläläisen liiga-jääkiekkojoukkue JYPin ottelutapahtumiin Synergia Areenalle saapuneilta katsojilta. Haastattelulomakkeissa katsojilta kysyttiin tärkeimpiä motiiveja osallistua juuri näihin urheilutapahtumiin. Näytteet luokiteltiin käyttäen Daniel Wannin teoriaa perinteisistä fanien motiiveista osallistua urheilutapahtumiin. Näytteet analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kotimaisten ja kansainvälisten jääkiekkofanien motiiveissa osallistua ottelutapahtumiin on pieniä eroja. Tapahtumien laatu toi omat vivahteensa, sillä runkosarjapelit ja jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut ovat erilaisia tapahtumia. Merkittävä ero oli siinä, että jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuihin saapuneet katsojat pitivät tärkeänä motiivina viihdettä, kun taas JYPin ottelutapahtumiin saapuneet katsojat pelin tasoa ja laatua. Tutkimus paljasti, että motiivit ovat vuosien saatossa muuttuneet ja että kokemukselliset motiivit ovat tärkeä tekijä, kun nykyajan jääkiekkofani punnitsee osallistumistaan tapahtumaan. Tuloksia hyödyntäen voidaan parantaa jääkiekko-tapahtuman tuottamista ja markkinointia. Tulevaisuudessa haasteena tapahtumien järjestämisessä tulee olemaan median luomat haasteet ja on erittäin tärkeää jatkaa katsojien motiivien tutkimista jatkuvasti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin vuosien 2013 ja 2014 aikana. Ensimmäinen näyte kerättiin vuoden 2013 Tukholman jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuihin saapuneilta katsojilta. Toinen näyte kerättiin helmikuussa ja maaliskuussa 2014 kotimaisen jyväskyläläisen liiga-jääkiekkojoukkue JYPin ottelutapahtumiin Synergia Areenalle saapuneilta katsojilta. Haastattelulomakkeissa katsojilta kysyttiin tärkeimpiä motiiveja osallistua juuri näihin urheilutapahtumiin. Näytteet luokiteltiin käyttäen Daniel Wannin teoriaa perinteisistä fanien motiiveista osallistua urheilutapahtumiin. Näytteet analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kotimaisten ja kansainvälisten jääkiekkofanien motiiveissa osallistua ottelutapahtumiin on pieniä eroja. Tapahtumien laatu toi omat vivahteensa, sillä runkosarjapelit ja jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut ovat erilaisia tapahtumia. Merkittävä ero oli siinä, että jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuihin saapuneet katsojat pitivät tärkeänä motiivina viihdettä, kun taas JYPin ottelutapahtumiin saapuneet katsojat pelin tasoa ja laatua. Tutkimus paljasti, että motiivit ovat vuosien saatossa muuttuneet ja että kokemukselliset motiivit ovat tärkeä tekijä, kun nykyajan jääkiekkofani punnitsee osallistumistaan tapahtumaan. Tuloksia hyödyntäen voidaan parantaa jääkiekko-tapahtuman tuottamista ja markkinointia. Tulevaisuudessa haasteena tapahtumien järjestämisessä tulee olemaan median luomat haasteet ja on erittäin tärkeää jatkaa katsojien motiivien tutkimista jatkuvasti.