Omahoitaja lapsen turvapesänä
Huttunen, Piia (2014)
Huttunen, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa lapset kokevat stressiä päiväkodissa. Lasten stressiä on joskus vaikea tunnistaa, koska lapset ilmaisevat stressiään hyvin moninaisin tavoin. On kuitenkin tärkeää tunnistaa lapsen stressi, koska varhainen stressi voi vaikuttaa haitallisesti lapsen kehitykseen.
Stressi on ulkoisten vaatimusten ja ihmisen oman selviytymiskyvyn välinen ristiriita. Lievän stressin vallassa lapsi on tarkkaavainen, mutta pitkäkestoisen stressin vallassa lapsesta tulee ärtyisä ja levoton. Stressi voi haitata lapsen kognitiivisia taitoja. Lapsen kiintymyksen mallilla on merkitystä siihen, kuinka lapsi kokee stressiä vierastilanteissa. Turvallisesti kiintyneillä lapsilla stressitaso on matalampi vierastilanteessa kuin turvattomasti kiintyneillä lapsille. Siksi on tärkeää, että lapsella on myös päiväkodissa turvallisen kiintymyksen kohde, eli omahoitaja. Omahoitaja kannattelee vanhemman ja lapsen välistä kiintymyssuhdetta läpi hoitopäivän ja auttaa lasta tärkeissä kehitysvaiheissa. Omahoitajan tulee vastata lapsen turvan tunteeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdeksaa 3-5-vuotiasta lasta. Havainnoinnin avulla saatiin selville, missä tilanteissa lapset kokevat stressiä. Haastatteluilla selvitettiin, kuinka lapset kokevat omasta mielestään saavansa tukea näissä tilanteissa. Havaintojen perusteella voidaan päätellä lasten kokevan monia stressitilanteita päiväkotipäivän aikana. Erityisesti kova meteli ja siirtymätilanteet luovat päivän aikana lapselle stressiä. Haastatteluista selvisi, että lapset kokevat saavansa vaihdellen tukea omahoitajiltaan näissä tilanteissa. Lapset kokivat erityisesti ulos lähtiessä kaipaavansa aikuiselta enemmän apua. Parhaiten lapset kokivat saavansa tukea ristiriitojen selvittämisessä.
Stressi on ulkoisten vaatimusten ja ihmisen oman selviytymiskyvyn välinen ristiriita. Lievän stressin vallassa lapsi on tarkkaavainen, mutta pitkäkestoisen stressin vallassa lapsesta tulee ärtyisä ja levoton. Stressi voi haitata lapsen kognitiivisia taitoja. Lapsen kiintymyksen mallilla on merkitystä siihen, kuinka lapsi kokee stressiä vierastilanteissa. Turvallisesti kiintyneillä lapsilla stressitaso on matalampi vierastilanteessa kuin turvattomasti kiintyneillä lapsille. Siksi on tärkeää, että lapsella on myös päiväkodissa turvallisen kiintymyksen kohde, eli omahoitaja. Omahoitaja kannattelee vanhemman ja lapsen välistä kiintymyssuhdetta läpi hoitopäivän ja auttaa lasta tärkeissä kehitysvaiheissa. Omahoitajan tulee vastata lapsen turvan tunteeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdeksaa 3-5-vuotiasta lasta. Havainnoinnin avulla saatiin selville, missä tilanteissa lapset kokevat stressiä. Haastatteluilla selvitettiin, kuinka lapset kokevat omasta mielestään saavansa tukea näissä tilanteissa. Havaintojen perusteella voidaan päätellä lasten kokevan monia stressitilanteita päiväkotipäivän aikana. Erityisesti kova meteli ja siirtymätilanteet luovat päivän aikana lapselle stressiä. Haastatteluista selvisi, että lapset kokevat saavansa vaihdellen tukea omahoitajiltaan näissä tilanteissa. Lapset kokivat erityisesti ulos lähtiessä kaipaavansa aikuiselta enemmän apua. Parhaiten lapset kokivat saavansa tukea ristiriitojen selvittämisessä.