"Liikuntakasvatuksellinen ote koulupäiviin" : Kehitystyö koulupäivien toiminnallisuuden lisäämiseksi erityisluokassa
Niemelä, Jukka (2014)
Niemelä, Jukka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä liikuntakasvatuksellista opetusotetta erityisluokassa. Tavoitteena oli luoda koulupäiviin sopivia toimintamalleja, joiden avulla koulupäivistä saa-taisiin liikunnallisempia. Luokassamme oli myös tarkoitus lisätä keskustelua liikunnan tär-keydestä ja ylläpitää päiväkirjaa koulupäivän aikana tapahtuneista fyysisistä aktiviteeteista. Toimintamallit sisällytettiin lukujärjestykseen niille sopiville paikoille, jotta ne olisivat sel-keä ja kiinteä osa koulupäivää.
Otimme käyttöön luokassamme liikuntajärjestäjä toimintamallin, jonka oli tarkoitus liikut-taa luokkamme oppilaita yhdellä tai kahdella ulkovälitunnilla viikossa. Lisäksi liikuntajärjes-täjä-oppilas toimi luokkamme liikuntatunnilla opettajamme avustajana ja tarvittaessa muis-sa liikuntaan liittyvissä asioissa. Liikuntamäärän kasvattamisen lisäksi oleellista oli lisätä lasten motivaatiota liikkumiseen osallistuttamalla heidät itse toiminnan suunnitteluun. Lii-kuntajärjestäjän tehtävänä oli valita välitunnilla leikittävä leikki, jota leikittiin luokkamme muiden oppilaiden kanssa. Lisäksi täytimme luokassamme kahden viikon ajan liikuntapäi-väkirjaa, johon merkittiin koulupäivien aikana suoritetut liikunnat. Päiväkirjan tarkoitukse-na oli erityisesti motivoida lapsia liikkumaan sekä kehittämään luokassamme keskustelua liikunnan tärkeydestä ja sen positiivisista vaikutuksista ihmisiin.
Toimintamallit on suunniteltu palvelemaan erityisesti erityisluokkia pienten luokkakokojen vuoksi, mutta muokattuina ne toimisivat varmasti myös yleispuolen luokissa. Koulujen välitunnit ovat suuressa roolissa muutettaessa koulupäiviä liikunnallisempaan suuntaan. Koulussa vietettyjen liikunnallisten välituntien ansiosta, lasten päivittäistä fyysistä aktivi-teettia saataisiin kasvatettua. Toimintamallien avulla saimme lisättyä luokkamme oppilai-den fyysistä aktiviteettia merkittävästi viikon aikana. Liikuntajärjestäjä liikutti luokkamme oppilaita melkein yhden oppitunnin verran viikossa, ja liikuntapäiväkirja puolestaan tuki liikunnallisen ilmapiirin luomista luokassamme.
Opinnäytetyössä on huomioitu liikunnan tärkeys erityislapsille ja heidän kehitykselleen. Perheiden ohella koulu on merkittävin liikuntakasvatuksen edistäjä erityislasten elämässä, joten koulussa tapahtuvaan liikuntakasvatukseen olisi panostettava.
Otimme käyttöön luokassamme liikuntajärjestäjä toimintamallin, jonka oli tarkoitus liikut-taa luokkamme oppilaita yhdellä tai kahdella ulkovälitunnilla viikossa. Lisäksi liikuntajärjes-täjä-oppilas toimi luokkamme liikuntatunnilla opettajamme avustajana ja tarvittaessa muis-sa liikuntaan liittyvissä asioissa. Liikuntamäärän kasvattamisen lisäksi oleellista oli lisätä lasten motivaatiota liikkumiseen osallistuttamalla heidät itse toiminnan suunnitteluun. Lii-kuntajärjestäjän tehtävänä oli valita välitunnilla leikittävä leikki, jota leikittiin luokkamme muiden oppilaiden kanssa. Lisäksi täytimme luokassamme kahden viikon ajan liikuntapäi-väkirjaa, johon merkittiin koulupäivien aikana suoritetut liikunnat. Päiväkirjan tarkoitukse-na oli erityisesti motivoida lapsia liikkumaan sekä kehittämään luokassamme keskustelua liikunnan tärkeydestä ja sen positiivisista vaikutuksista ihmisiin.
Toimintamallit on suunniteltu palvelemaan erityisesti erityisluokkia pienten luokkakokojen vuoksi, mutta muokattuina ne toimisivat varmasti myös yleispuolen luokissa. Koulujen välitunnit ovat suuressa roolissa muutettaessa koulupäiviä liikunnallisempaan suuntaan. Koulussa vietettyjen liikunnallisten välituntien ansiosta, lasten päivittäistä fyysistä aktivi-teettia saataisiin kasvatettua. Toimintamallien avulla saimme lisättyä luokkamme oppilai-den fyysistä aktiviteettia merkittävästi viikon aikana. Liikuntajärjestäjä liikutti luokkamme oppilaita melkein yhden oppitunnin verran viikossa, ja liikuntapäiväkirja puolestaan tuki liikunnallisen ilmapiirin luomista luokassamme.
Opinnäytetyössä on huomioitu liikunnan tärkeys erityislapsille ja heidän kehitykselleen. Perheiden ohella koulu on merkittävin liikuntakasvatuksen edistäjä erityislasten elämässä, joten koulussa tapahtuvaan liikuntakasvatukseen olisi panostettava.