Aloittavan vaateyrityksen strategian sekä kannattavuuden selvitys
Halaris, Spiridon (2014)
Halaris, Spiridon
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uuden aloittavan vaateyrityksen mahdollinen strategia ja kannattavuus. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon kattavaa tietoa erilaisten strategisten analyysien avulla ja kartoittaa uuden yrityksen mahdollisuuksia nykymarkkinoilla. Tavoitteena oli myös selvittää, kannattaako yritys perustaa ylipäänsä ja mitkä strategiset valinnat ovat kannattavimmat. Tutkimusongelmana oli löytää oikeanlainen kokonaisratkaisu yritykselle heikon taloustilanteen vallitessa.
Tutkimus suoritettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työ pitää sisällään tärkeimmät tekijät, jotka tulee ottaa huomioon vaateyritystä perustaessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin perusteellisesti ympäristö-, asiakas-, kilpailija- ja markkina-analyysit, joiden perusteella pystyy hahmottamaan vaateyritys X:n strategisen suuntauksen. Koska yritys myös maahantuo omat tuotteensa, kävin työssäni läpi myös vaatteiden maahantuontiin liittyviä lainsäädännöllisiä asioita. Liiketoimintamallin pohdinta avasi vielä lisää vaateyritys X:n tulevasta strategisesta suuntauksesta. Kannattavuuslaskelmissa keskityin pääasiassa tuloslaskelman laatimiseen, joka kertoo yrityksen kannattavuuden.
Toiminnallisen työn tuloksena syntyi kattava tietopaketti vaateyritys X:n perustajia varten. Työn tulosten perusteella verkkokaupan perustaminen on kannattavampi vaihtoehto lähteä markkinoille kuin avata uusi kivijalkamyymälä. Verkkokauppa on kustannustehokkaampi vaihtoehto, ja nykyisen trendin mukaisesti vaatteiden ostaminen internetistä vakiintuu ja kasvaa lähitulevaisuudessa. Lisäksi verkkokauppa tavoittaa asiakkaita suuremmalta alueelta, sillä sähköinen kauppa ei ole paikkaan sidottu.
Tutkimus suoritettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työ pitää sisällään tärkeimmät tekijät, jotka tulee ottaa huomioon vaateyritystä perustaessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin perusteellisesti ympäristö-, asiakas-, kilpailija- ja markkina-analyysit, joiden perusteella pystyy hahmottamaan vaateyritys X:n strategisen suuntauksen. Koska yritys myös maahantuo omat tuotteensa, kävin työssäni läpi myös vaatteiden maahantuontiin liittyviä lainsäädännöllisiä asioita. Liiketoimintamallin pohdinta avasi vielä lisää vaateyritys X:n tulevasta strategisesta suuntauksesta. Kannattavuuslaskelmissa keskityin pääasiassa tuloslaskelman laatimiseen, joka kertoo yrityksen kannattavuuden.
Toiminnallisen työn tuloksena syntyi kattava tietopaketti vaateyritys X:n perustajia varten. Työn tulosten perusteella verkkokaupan perustaminen on kannattavampi vaihtoehto lähteä markkinoille kuin avata uusi kivijalkamyymälä. Verkkokauppa on kustannustehokkaampi vaihtoehto, ja nykyisen trendin mukaisesti vaatteiden ostaminen internetistä vakiintuu ja kasvaa lähitulevaisuudessa. Lisäksi verkkokauppa tavoittaa asiakkaita suuremmalta alueelta, sillä sähköinen kauppa ei ole paikkaan sidottu.