Motorisen kehityksen tukeminen arjessa : Ryhmäliikuntainterventio Tuokkolan päiväkodissa
Laukkanen, Sami; Kosonen, Heidi (2014)
Laukkanen, Sami
Kosonen, Heidi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501061039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501061039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmäliikuntainterventio Tuokkolan päiväkodin lapsille ja heidän vanhemmilleen. Tavoitteena oli antaa vanhemmille vinkkejä arjessa tapahtuvaan liikkumiseen ja motoristen taitojen kehittämiseen yksinkertaisin harjoittein. Toteutus kesti kaksi viikkoa, jonka aikana liikuntatuokioita oli kolme kertaa. Liikuntainterventiossa keskityttiin harjoittelemaan motorisia perustaitoja, tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitoja sekä havaintomotorisia taitoja. Toteutuksesta kerättiin kirjallinen palaute viimeisen kerran päätteeksi.
Perheen ja asuinympäristön merkitys lapsen motorisessa kehityksessä on suurta etenkin ensimmäisten ikävuosien aikana. Perheen suhde liikkumiseen ja urheiluun toimii esikuvana ja muokkaa lapsen suhtatumista liikuntaan. Kodista tulisi tehdä lapselle mahdollisimman virikkeellinen ympäristö, eikä siellä leikkimistä ja liikkumista tulisi rajoittaa. Lapsen liikuntatottumukset syntyvät varhaisessa vaiheessa, passiivista elämäntapaa on vaikea muuttaa aikuisena. Lapset eivät tarvitse aina suorituskeskeisyyttä, kilpailua tai ohjattua toimintaa, vaan arjen toimet ja puuhat toimivat liikuntana.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa liikuntainterventioiden teemat on valittu aiempien tutkimusten perusteella. Ryhmäliikuntainterventioon osallistui vapaaehtoiset perheet Tuokkolan päiväkodista. Halusimme liikuntaintervention avulla osoittaa vanhemmille, että motoristen taitojen harjoittaminen arjen keskellä ei vaadi ylimääräisiä välineitä tai paljoa aikaa.
Liikuntatuokioiden toteutus onnistui hyvin, mutta osallistujamäärä jäi alhaiseksi. Liikuntatuokioista saatu palaute oli positiivista ja yhteinen tekeminen koettiin mukavaksi. Palautteen mukaan vanhemmat olivat saaneet arkeen vinkkejä motorisista harjoitteista ja niitä oli myös toteutettu. Jatkokehittämisehdotukseksi mieleemme tuli esimerkiksi yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa toteutettu ryhmäliikuntatoiminta ja vanhempien kouluttaminen ohjaamaan säännöllisesti vapaaehtoista liikuntaryhmää.
Perheen ja asuinympäristön merkitys lapsen motorisessa kehityksessä on suurta etenkin ensimmäisten ikävuosien aikana. Perheen suhde liikkumiseen ja urheiluun toimii esikuvana ja muokkaa lapsen suhtatumista liikuntaan. Kodista tulisi tehdä lapselle mahdollisimman virikkeellinen ympäristö, eikä siellä leikkimistä ja liikkumista tulisi rajoittaa. Lapsen liikuntatottumukset syntyvät varhaisessa vaiheessa, passiivista elämäntapaa on vaikea muuttaa aikuisena. Lapset eivät tarvitse aina suorituskeskeisyyttä, kilpailua tai ohjattua toimintaa, vaan arjen toimet ja puuhat toimivat liikuntana.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa liikuntainterventioiden teemat on valittu aiempien tutkimusten perusteella. Ryhmäliikuntainterventioon osallistui vapaaehtoiset perheet Tuokkolan päiväkodista. Halusimme liikuntaintervention avulla osoittaa vanhemmille, että motoristen taitojen harjoittaminen arjen keskellä ei vaadi ylimääräisiä välineitä tai paljoa aikaa.
Liikuntatuokioiden toteutus onnistui hyvin, mutta osallistujamäärä jäi alhaiseksi. Liikuntatuokioista saatu palaute oli positiivista ja yhteinen tekeminen koettiin mukavaksi. Palautteen mukaan vanhemmat olivat saaneet arkeen vinkkejä motorisista harjoitteista ja niitä oli myös toteutettu. Jatkokehittämisehdotukseksi mieleemme tuli esimerkiksi yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa toteutettu ryhmäliikuntatoiminta ja vanhempien kouluttaminen ohjaamaan säännöllisesti vapaaehtoista liikuntaryhmää.