Tietoisen läsnäolon taidot kuntoutumisen tukena - mielenterveyskuntoutujien kokemuksia ryhmän toiminnasta
Nurmijoki, Marika (2014)
Nurmijoki, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122920698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122920698
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tietoisen läsnäolon taitojen ryhmän ohjaaminen mielenterveyskuntoutujille Niemikotisäätiön Malmin päivätoimintakeskuksessa. Tietoinen läsnäolo on tietoisuutta, joka saavutetaan kiinnittämällä nykyhetkessä huomiota asioihin sellaisena kuin ne ovat ilman arvostelua tai tuomitsemista. Ryhmä kokoontui kahdeksan kertaa syksyn 2014 aikana. Ryhmän toiminta koostui toiminnallisista, kehollisista menetelmistä, kuten hengitysharjoituksista ja rauhallisesta liikunnasta. Osallistujien toiveet huomioitiin ja lähtökohtana oli, että mielenterveyskuntoutuja on oman elämänsä asiantuntija sairaudestaan huolimatta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka merkitykselliseksi mielenterveyskuntoutuja koki itselleen tietoisen läsnäolon taitojen harjoittamisen ryhmässä. Arviointimenetelmiä olivat osallistuva havainnointi ohjaajan toimesta, päivätoimintakeskuksen ohjaajien havainnot, ryhmän osallistujien kertomat kokemukset sekä kolmen osallistujan haastattelu. Työssä saatiin selville, että osallistujat kokivat tietoisen läsnäolon taitojen harjoittamisen merkitykselliseksi jokainen omalla tavallaan. Osallistujien kertomien kokemusten mukaan harjoituksen jälkeen tuli usein levollinen olo ja osallistujat kokeilivat harjoituksia itsenäisesti jo ryhmäprosessin aikana tai aikoivat mahdollisesti kokeilla jatkossa. Osallistujat sitoutuivat ryhmään sen keston ajaksi ja osallistuivat toimintaan aktiivisesti. Päivätoimintakeskuksessa vastaavanlaisia ryhmiä on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa. Työn johtopäätöksenä oli, että kuntoutuksessa voi hyvin käyttää menetelmänä tietoisen läsnäolon taitoja ryhmänohjauksessa ja päivittäisessä asiakastyössä. Tietoisen läsnäolon taitojen harjoittamisesta voi olla hyötyä sekä työntekijälle että asiakkaalle ja sillä saattaa olla positiivisia vaikutuksia vuorovaikutuksen kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka merkitykselliseksi mielenterveyskuntoutuja koki itselleen tietoisen läsnäolon taitojen harjoittamisen ryhmässä. Arviointimenetelmiä olivat osallistuva havainnointi ohjaajan toimesta, päivätoimintakeskuksen ohjaajien havainnot, ryhmän osallistujien kertomat kokemukset sekä kolmen osallistujan haastattelu. Työssä saatiin selville, että osallistujat kokivat tietoisen läsnäolon taitojen harjoittamisen merkitykselliseksi jokainen omalla tavallaan. Osallistujien kertomien kokemusten mukaan harjoituksen jälkeen tuli usein levollinen olo ja osallistujat kokeilivat harjoituksia itsenäisesti jo ryhmäprosessin aikana tai aikoivat mahdollisesti kokeilla jatkossa. Osallistujat sitoutuivat ryhmään sen keston ajaksi ja osallistuivat toimintaan aktiivisesti. Päivätoimintakeskuksessa vastaavanlaisia ryhmiä on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa. Työn johtopäätöksenä oli, että kuntoutuksessa voi hyvin käyttää menetelmänä tietoisen läsnäolon taitoja ryhmänohjauksessa ja päivittäisessä asiakastyössä. Tietoisen läsnäolon taitojen harjoittamisesta voi olla hyötyä sekä työntekijälle että asiakkaalle ja sillä saattaa olla positiivisia vaikutuksia vuorovaikutuksen kannalta.