Ekologisuustutkimus Kaisankodille
Eklund, Martina (2014)
Eklund, Martina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122920696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122920696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka ekologiseksi kartanokylpylä Kaisankodin asiakkaat mielsivät yrityksen ja oliko ekologisuus heille ylipäätään tärkeää. Tutkimuksessa selvisi myös, olisiko Kaisankodin syytä harkita ympäristösertifikaatin hankkimista. Nämä olivat myös tutkimusongelmat.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensiksi mitä ekologisuus on alan materiaaleja ja www-sivuja käyttäen. Tämän jälkeen käsiteltiin mittareita, joiden avulla ekologisuutta voi mitata matkailualalla. Näitä mittareita olivat eri ympäristösertifikaatit.
Tutkimuksen empiirinen osa tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyn kysymykset saatiin aikaiseksi vertailemalla eri ympäristösertifikaatteja toisiinsa. Mainitut ympäristösertifikaatit olivat Joutsenmerkki, EU-ympäristömerkki ja YSMEK – hanke. Vertailun tuloksena saatiin viisi teema, jotka olivat energia, jätteet, vesi, tuotehankinnat sekä ympäristöviestintä. Näiden teemojen perusteella tehtiin asiakkaille kyselylomake, jonka avulla saatiin selvyyttä tutkimusongelmiin.
Kysely tehtiin 20.10.2014–14.11.2014 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 77 henkilöä. Kyselyssä saatiin selville, että Kaisankodin asiakkaat mielsivät yrityksen melko ekologiseksi ja pitävät ekologisuutta tärkeänä. Saaduista tutkimustuloksista voitiin päätellä, mitkä Kaisankodin osa-alueet olivat yrityksen heikkouksia ekologisuuden saralla, ja näin pystyttiin antamaan yritykselle parannusehdotuksia.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensiksi mitä ekologisuus on alan materiaaleja ja www-sivuja käyttäen. Tämän jälkeen käsiteltiin mittareita, joiden avulla ekologisuutta voi mitata matkailualalla. Näitä mittareita olivat eri ympäristösertifikaatit.
Tutkimuksen empiirinen osa tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyn kysymykset saatiin aikaiseksi vertailemalla eri ympäristösertifikaatteja toisiinsa. Mainitut ympäristösertifikaatit olivat Joutsenmerkki, EU-ympäristömerkki ja YSMEK – hanke. Vertailun tuloksena saatiin viisi teema, jotka olivat energia, jätteet, vesi, tuotehankinnat sekä ympäristöviestintä. Näiden teemojen perusteella tehtiin asiakkaille kyselylomake, jonka avulla saatiin selvyyttä tutkimusongelmiin.
Kysely tehtiin 20.10.2014–14.11.2014 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 77 henkilöä. Kyselyssä saatiin selville, että Kaisankodin asiakkaat mielsivät yrityksen melko ekologiseksi ja pitävät ekologisuutta tärkeänä. Saaduista tutkimustuloksista voitiin päätellä, mitkä Kaisankodin osa-alueet olivat yrityksen heikkouksia ekologisuuden saralla, ja näin pystyttiin antamaan yritykselle parannusehdotuksia.