Tuotantoprosessi ja informaation saatavuus vierailuteatterituotannossa teknisen toteutuksen näkökulmasta : esimerkkitapauksena Savoy-teatteri
Sajama, Simo (2014)
Sajama, Simo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122320655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122320655
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee tuotantoprosessia ja informaation saatavuutta vierailuteatteritoiminnassa. Esimerkkitapauksena käytetään Helsingin kulttuurikeskuksen vierailuteatteri Savoyta. Aluksi käydään läpi nykyisen Savoy-teatterin historia Teollisuuspalatsin rakennusvuodesta 1936 nykypäivään. Seuraavaksi esitellään Savoy-teatterin toiminnan vierailuteatterina ja sen tuotantoprosessin kulun.
Seuraavaksi käsitellään raideria, joka on tärkein informaation lähde suoraan esiintyjältä toteuttavalle henkilökunnalle ja sisältää teatteri-, orkesteri- tai muun esityksen vierailua edeltävän toivomus tai vaatimuslistan sisällön. Tässä pyritään selvittämään, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon ja viestiä tulevan esityksen pitopaikan tuotannolliselle ja tekniselle henkilökunnalle esityksen valmistelun ja toteutuksen sujuvuuden takaamiseksi.
Tämän jälkeen esitellään kahdenvälinen benchmarking Gloria-näyttämön ja Savoy-teatterin tuotantojen toteutuksien välillä. Benchmarkingissa pyritään osoittamaan mahdollisuudet kahden organisaation vuorovaikutteiseen oppimiseen vertaamalla niiden tuotantoprosesseja ja niiden suoritustapoja.
Lopuksi Esitellään benchmarking seurantapalaveri ja sen tulokset. Työn tavoite on hahmottaa hyvät toimintatavat tuotantoprosessissa ja sisältö riittävän kattavaan raideriin. Savoyn historia on koottu löytyneestä lähdemateriaalista. raiderin sisällön määritelmä perustuu kokemukseen ja karttuneeseen hiljaiseen tietoon. Bencmarkingin teoria on kirjallisuudesta ja toteutus empiirinen. Johtopäätöksenä päädytään painottamaan mahdollisimman täydellisen raiderin merkittävyyttä informaation välityksessä esiintyjältä teknisen toteutuksen suorittajille. Benchmarkingin johtopäätelmä on se, että Savoy-teatterissa tulisi ottaa oppia Kulttuuriareena Glorian hyviksi koetuista käytännöistä, mikä on jo pääasiassa tapahtunutkin.
Seuraavaksi käsitellään raideria, joka on tärkein informaation lähde suoraan esiintyjältä toteuttavalle henkilökunnalle ja sisältää teatteri-, orkesteri- tai muun esityksen vierailua edeltävän toivomus tai vaatimuslistan sisällön. Tässä pyritään selvittämään, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon ja viestiä tulevan esityksen pitopaikan tuotannolliselle ja tekniselle henkilökunnalle esityksen valmistelun ja toteutuksen sujuvuuden takaamiseksi.
Tämän jälkeen esitellään kahdenvälinen benchmarking Gloria-näyttämön ja Savoy-teatterin tuotantojen toteutuksien välillä. Benchmarkingissa pyritään osoittamaan mahdollisuudet kahden organisaation vuorovaikutteiseen oppimiseen vertaamalla niiden tuotantoprosesseja ja niiden suoritustapoja.
Lopuksi Esitellään benchmarking seurantapalaveri ja sen tulokset. Työn tavoite on hahmottaa hyvät toimintatavat tuotantoprosessissa ja sisältö riittävän kattavaan raideriin. Savoyn historia on koottu löytyneestä lähdemateriaalista. raiderin sisällön määritelmä perustuu kokemukseen ja karttuneeseen hiljaiseen tietoon. Bencmarkingin teoria on kirjallisuudesta ja toteutus empiirinen. Johtopäätöksenä päädytään painottamaan mahdollisimman täydellisen raiderin merkittävyyttä informaation välityksessä esiintyjältä teknisen toteutuksen suorittajille. Benchmarkingin johtopäätelmä on se, että Savoy-teatterissa tulisi ottaa oppia Kulttuuriareena Glorian hyviksi koetuista käytännöistä, mikä on jo pääasiassa tapahtunutkin.