Tutkimus nuorista pikaruokaravintoloiden käyttäjinä
Virtanen, Mira (2014)
Virtanen, Mira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220650
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millainen mielikuva nuorilla on pikaruoan energiapitoisuudesta ja vastaako se todellisuutta. Opinnäytetyössä selvitettiin kuinka usein nuoret käyvät pikaruokaravintoloissa ja millä perusteella pikaruokaravintola valitaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kuinka paljon pikaruoan hinta vaikuttaa nuorten ostopäätökseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli siis selvittää millainen mielikuva nuorilla on pikaruoan energia-pitoisuudesta ja vastaako se todellisuutta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää kuinka paljon ruoan terveellisyys vaikuttaa nuorten ostopäätökseen ja millä perusteilla pikaruokaravintola valitaan. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka paljon pikaruoan hinnalla on vaikutusta ostopäätökseen ja ymmärtävätkö nuoret ylipäätänsä energiansaantinsa ja vastaako se yleisiä suosituksia. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää kuinka paljon nuoret kiinnittävät terveyteen huomiota ostotilanteessa pikaruokaravintolassa ja olisiko energiamerkinnöillä pikaruokaravintoloiden ruokalistoissa vaikutusta heidän ostopäätökseensä.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimuksen avulla ja tutkimusmateriaali kerättiin käyttäen kyselytutkimusta. Kyselytutkimus suoritettiin julkisilla paikoilla Helsingin keskustassa kolmena päivänä. Kyselyyn vastanneet henkilöt valittiin sattumanvaraisesti paikalla olleista alle 30-vuotiaista nuorista aikuisista. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat nuorten energiansaannin mielikuvan olevan hyvin realistinen ja heidän ymmärtävän pikaruoan energiapitoisuuden hyvin. Tulokset osoittivat, että pikaruoan energiapitoisuus arvioitiin jopa todellisuutta suuremmaksi. Tutkimukseen osallistuneet vas-taajat kokivat pikaruoan miellyttävyyden tärkeämmäksi kuin sen hinnan. Toisaalta lähes kaik-ki vastaajat kokivat pikaruoan hinnan vaikuttavan heidän ostopäätökseensä ainakin jonkun verran. Tutkimustukokset osoittivat lisäksi, ettei miesten ja naisten välillä ollut suuria eroja. Myöskään ikä tai koulutus ei aiheuttanut huomattavia eroja saatuihin tutkimustuloksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli siis selvittää millainen mielikuva nuorilla on pikaruoan energia-pitoisuudesta ja vastaako se todellisuutta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää kuinka paljon ruoan terveellisyys vaikuttaa nuorten ostopäätökseen ja millä perusteilla pikaruokaravintola valitaan. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka paljon pikaruoan hinnalla on vaikutusta ostopäätökseen ja ymmärtävätkö nuoret ylipäätänsä energiansaantinsa ja vastaako se yleisiä suosituksia. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää kuinka paljon nuoret kiinnittävät terveyteen huomiota ostotilanteessa pikaruokaravintolassa ja olisiko energiamerkinnöillä pikaruokaravintoloiden ruokalistoissa vaikutusta heidän ostopäätökseensä.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimuksen avulla ja tutkimusmateriaali kerättiin käyttäen kyselytutkimusta. Kyselytutkimus suoritettiin julkisilla paikoilla Helsingin keskustassa kolmena päivänä. Kyselyyn vastanneet henkilöt valittiin sattumanvaraisesti paikalla olleista alle 30-vuotiaista nuorista aikuisista. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat nuorten energiansaannin mielikuvan olevan hyvin realistinen ja heidän ymmärtävän pikaruoan energiapitoisuuden hyvin. Tulokset osoittivat, että pikaruoan energiapitoisuus arvioitiin jopa todellisuutta suuremmaksi. Tutkimukseen osallistuneet vas-taajat kokivat pikaruoan miellyttävyyden tärkeämmäksi kuin sen hinnan. Toisaalta lähes kaik-ki vastaajat kokivat pikaruoan hinnan vaikuttavan heidän ostopäätökseensä ainakin jonkun verran. Tutkimustukokset osoittivat lisäksi, ettei miesten ja naisten välillä ollut suuria eroja. Myöskään ikä tai koulutus ei aiheuttanut huomattavia eroja saatuihin tutkimustuloksiin.