Ostolaskuprosessien hallinta ja kehittäminen : Kokkolan Halpa-Hallin pääkonttori
Rechardt, Jaana (2014)
Rechardt, Jaana
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220646
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kokkolan Halpa-Hallin pääkonttorille, joka on kiinnostunut lisäämään sähköisten ostolaskujen määrää tulevaisuudessa enemmänkin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia perinteisen ja sähköisen laskutuksen etuja ja haittoja. Opinnäytetyössä oli myös tarkoitus tutkia kaikkia niitä haasteita ja vaatimuksia, joita sähköinen laskutus asettaa yritykselle. Päätarkoituksena koko opinnäytetyölle oli kuitenkin se, että lähdettiin selvittämään miten Halpa-Halli voisi kehittää omaa ostolaskuprosessia.
Tutkimus esitteli sen, kuinka käytetyt työpisteet on helppo organisoida uudelleen ja miten paljon hyötyä niin tekemällä voidaan saada aikaiseksi. Työssä huomioitiin myös työpisteillä tehtyjen muutosten vaikutukset kiireen ja stressin tuntemuksiin työelämässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi kattavasti talouden eri osa-alueita kuten perinteistä ja sähköistä laskutusta, laskentatoimea, ostoreskontraa ja verkkolaskutusta maailmalla. Työn päätarkoituksena olikin kerätä enemmän informaatiota ostolaskuprosesseista, jotta saatuja tuloksia olisi helpompi hyödyntää käytännössä.
Viimeinen osuus opinnäytetyöstä keskittyi analysoimaan niitä yrityksiä, jotka lähettävät tällä hetkellä eniten paperisia laskuja Halpa-Hallille. Kuinka paljon muutosta saataisiin aikaan, jos Halpa-Halli alkaisi ottaa vastaan kaikki laskunsa sähköisessä muodossa?
Tutkimus esitteli sen, kuinka käytetyt työpisteet on helppo organisoida uudelleen ja miten paljon hyötyä niin tekemällä voidaan saada aikaiseksi. Työssä huomioitiin myös työpisteillä tehtyjen muutosten vaikutukset kiireen ja stressin tuntemuksiin työelämässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi kattavasti talouden eri osa-alueita kuten perinteistä ja sähköistä laskutusta, laskentatoimea, ostoreskontraa ja verkkolaskutusta maailmalla. Työn päätarkoituksena olikin kerätä enemmän informaatiota ostolaskuprosesseista, jotta saatuja tuloksia olisi helpompi hyödyntää käytännössä.
Viimeinen osuus opinnäytetyöstä keskittyi analysoimaan niitä yrityksiä, jotka lähettävät tällä hetkellä eniten paperisia laskuja Halpa-Hallille. Kuinka paljon muutosta saataisiin aikaan, jos Halpa-Halli alkaisi ottaa vastaan kaikki laskunsa sähköisessä muodossa?