Ihopoliklinikan hoitajavastaanottotoiminnan kehittäminen : potilaan näkökulmasta
Jalonen, Tea; Liukkonen, Anna (2014)
Jalonen, Tea
Liukkonen, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220623
Tiivistelmä
Ihopoliklinikalla hoitajanvastaanottotoimintaan kuuluvat muun muassa biologisen lääkkeen pistosopetus, allergiavastaanotto, toimenpiteet, seksuaalineuvonta, valohoito ja ihotautien hoidon opastus. Potilaan hoidon laatua arvioitaessa pidetään potilastyytyväisyyttä tärkeänä mittarina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyselylomakkeen avulla ihopoliklinikan hoitajavastaanottotoimintaa potilaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoite on kehittää hoitajavastaanottotoimintaa potilaiden näkökulmasta. Kyselytutkimus toteutettiin touko- ja kesäkuussa 2014 ihopoliklinikan potilaille (n = 34).
Kyselylomake tehtiin yhdessä ihopoliklinikan kanssa. Kyselylomakkeessa oli väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Väittämien arviointikohdiksi valikoitui hoitajan ammattitaito, vastaanottoajankohdan sopivuus, ohjauksen laatu, toimintaympäristö ja puhelinohjaus. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tutkimukseen vastanneet potilaat olivat erittäin tyytyväisiä hoitajien ammattitaitoon ja ohjaukseen. Hoitajia pidettiin eritäin ystävällisinä ja suurin osa potilaista oli sitä mieltä, että hoitajilla oli riittävästi aikaa heille. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat puolestaan vastaanottoajankohdan sopivuuteen ja vähäisiin mahdollisuuksiinsa saada vaikuttaa niihin. Osa potilaista oli tyytymättömiä vastaanottotiloihin. Kaiken kaikkiaan potilaat olivat kuitenkin tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja palveluun ihopoliklinikalla. Kehittämisideoita olivat ihopoliklinikalle vastaanottoaikojen kehittäminen joustavimmiksi potilaille ja hoitoympäristön viihtyvyyden parantaminen. Vastaanottoaikoja voisi pidentää joinakin päivinä viikossa, joka mahdollistaisi iltavastaanottoajat. Tulevaisuudessakin olisi hyvä jatkaa potilastyytyväisyyskyselyjen tekemistä, jotta koko ajan toimintaa pystyttäisiin kehittämään ja arvioimaan ihopoliklinikalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyselylomakkeen avulla ihopoliklinikan hoitajavastaanottotoimintaa potilaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoite on kehittää hoitajavastaanottotoimintaa potilaiden näkökulmasta. Kyselytutkimus toteutettiin touko- ja kesäkuussa 2014 ihopoliklinikan potilaille (n = 34).
Kyselylomake tehtiin yhdessä ihopoliklinikan kanssa. Kyselylomakkeessa oli väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Väittämien arviointikohdiksi valikoitui hoitajan ammattitaito, vastaanottoajankohdan sopivuus, ohjauksen laatu, toimintaympäristö ja puhelinohjaus. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tutkimukseen vastanneet potilaat olivat erittäin tyytyväisiä hoitajien ammattitaitoon ja ohjaukseen. Hoitajia pidettiin eritäin ystävällisinä ja suurin osa potilaista oli sitä mieltä, että hoitajilla oli riittävästi aikaa heille. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat puolestaan vastaanottoajankohdan sopivuuteen ja vähäisiin mahdollisuuksiinsa saada vaikuttaa niihin. Osa potilaista oli tyytymättömiä vastaanottotiloihin. Kaiken kaikkiaan potilaat olivat kuitenkin tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja palveluun ihopoliklinikalla. Kehittämisideoita olivat ihopoliklinikalle vastaanottoaikojen kehittäminen joustavimmiksi potilaille ja hoitoympäristön viihtyvyyden parantaminen. Vastaanottoaikoja voisi pidentää joinakin päivinä viikossa, joka mahdollistaisi iltavastaanottoajat. Tulevaisuudessakin olisi hyvä jatkaa potilastyytyväisyyskyselyjen tekemistä, jotta koko ajan toimintaa pystyttäisiin kehittämään ja arvioimaan ihopoliklinikalla.