Toisen asteen ravintola-alan opiskelijoiden odotukset ja kokemukset alan opinnoista : case Salon Ammattiopisto
Frantti, Iina-Maija (2014)
Frantti, Iina-Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920575
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Salon Seudun Ammattiopiston ravintola-alan opiskelijoiden odotuksia ja kokemuksia ravintola-alan opinnoista sekä alasta yleisesti. Kyselytutkimuksia suoritettiin kaksi, joihin osallistui yhteensä 77 opiskelijaa eri vuosikursseilta. Tarkoituksena oli selvittää, miksi alan opintoihin haettiin ja oliko esimerkiksi ammattiopiston käyttämä markkinointi tai joku muu vaikuttanut alan valintapäätökseen. Lisäksi kyselyn avulla selvitettiin opiskelijoiden tyytyväisyyttä opintoihin ja sitä, millaisia mielikuvia ravintola-alasta oli muodostunut.
Iso osa vastanneista vastasi innostuneensa ammatinalasta yläkoulun kotitaloudentunneilla, kotona tai olleen kiinnostunut alasta jo pitkään itse. Myös ravintola-ala-aiheisten televisio-ohjelmien suosio vaikutti kiinnostukseen positiivisesti. Oma kiinnostus oli suurin syy hakeutua alalle, mutta myös työllistymisen mahdollisuus houkutteli opintoihin.
Salon Ammattiopiston ravintola-alan peruskoulutukseen sekä yleisesti ammatinvalintaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Vastanneiden mielestä oppilaitoksen käyttämä markkinointi vastasi todellisuutta hyvin.
Positiivisista tutkimustuloksista huolimatta Salon Seudun Ammattiopiston ravintola-alan peruskoulutukseen hakijoiden määrä on laskenut viime vuosina. Tutkimustulosten avulla pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia opetuskeinoihin sekä markkinointiin, jotta yksittäistä opiskelualaa pystyttäisiin tuomaan paremmin esille. Koska suuri osa vastanneista käytti vapaa-ajallaan sosiaalista mediaa ja seurasi ravintola-alaa koskevia aiheita niiden välityksellä, voisi alakohtaista markkinointia parantaa eri some-palveluiden avulla.
Iso osa vastanneista vastasi innostuneensa ammatinalasta yläkoulun kotitaloudentunneilla, kotona tai olleen kiinnostunut alasta jo pitkään itse. Myös ravintola-ala-aiheisten televisio-ohjelmien suosio vaikutti kiinnostukseen positiivisesti. Oma kiinnostus oli suurin syy hakeutua alalle, mutta myös työllistymisen mahdollisuus houkutteli opintoihin.
Salon Ammattiopiston ravintola-alan peruskoulutukseen sekä yleisesti ammatinvalintaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Vastanneiden mielestä oppilaitoksen käyttämä markkinointi vastasi todellisuutta hyvin.
Positiivisista tutkimustuloksista huolimatta Salon Seudun Ammattiopiston ravintola-alan peruskoulutukseen hakijoiden määrä on laskenut viime vuosina. Tutkimustulosten avulla pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia opetuskeinoihin sekä markkinointiin, jotta yksittäistä opiskelualaa pystyttäisiin tuomaan paremmin esille. Koska suuri osa vastanneista käytti vapaa-ajallaan sosiaalista mediaa ja seurasi ravintola-alaa koskevia aiheita niiden välityksellä, voisi alakohtaista markkinointia parantaa eri some-palveluiden avulla.