Sosiaalisen median käyttäjätyypit ja negatiivisuuden haaste
Kaukonen, Samu (2014)
Kaukonen, Samu
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten sosiaalisen median käyttäjät jakautuvat aktiivisuu-den ja luovuuden perusteella ryhmiin ja miten näiden ryhmien jäsenet jakavat emotionaalisesti latautuneita sisältöjä negatiivisuus-positiivisuus akselin perusteella.
Alussa luodaan teoreettista viitekehystä sosiaalisesta mediasta, sen käyttäjistä sekä yhteisölli-syydestä sen parissa. Lisäksi yrityksille tarjotaan yksinkertaista mallia sosiaalisessa mediassa toimimiseen olemassa olevan aihetta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta.
Lopuksi esitetään opinnäytetyön parissa kerättyä empiiristä aineistoa suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. Käyttäjät tyypitellään eri aktiivisuuteen perustuviin ryhmiin sekä tutkitaan nega-tiivisten viestien jakamista sosiaalisessa mediassa. Lopulta tutkitaan suhdetta aktiivisuuden ja jaettujen viestien negatiivisuuden välillä.
Alussa luodaan teoreettista viitekehystä sosiaalisesta mediasta, sen käyttäjistä sekä yhteisölli-syydestä sen parissa. Lisäksi yrityksille tarjotaan yksinkertaista mallia sosiaalisessa mediassa toimimiseen olemassa olevan aihetta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta.
Lopuksi esitetään opinnäytetyön parissa kerättyä empiiristä aineistoa suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. Käyttäjät tyypitellään eri aktiivisuuteen perustuviin ryhmiin sekä tutkitaan nega-tiivisten viestien jakamista sosiaalisessa mediassa. Lopulta tutkitaan suhdetta aktiivisuuden ja jaettujen viestien negatiivisuuden välillä.