Verkostoituminen yrityksen toiminnan tukena
Lamminpää, Vilma (2014)
Lamminpää, Vilma
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920495
Tiivistelmä
Osuuskunta Tradetalo on Turun ammattikorkeakoulun yrittäjyyteen suuntautuneiden liiketalouden opiskelijoiden perustama ja ylläpitämä yritys. Tradetalon tavoitteena on auttaa Varsinais-Suomen alueen yrittäjiä liiketoiminnan käytännön ongelmien ratkaisemisessa ja toimia samalla opiskelijoiden oppimisympäristönä. Yleisimpiä toimeksiantoja ovat yritysten liikeideoiden hionta, markkinointisuunnitelmien laatiminen sekä erilaiset tapahtumajärjestelyt.
Opinnäytetyössä tutkittiin Osuuskunta Tradetalon verkostoitumista. Verkostoituminen on oleellinen osa yritysten toimintaa. Verkostoitumisen avulla yritykset pyrkivät keskittymään ydinosaamiseensa ja täydentämään toimintaansa verkostokumppaneiden avulla.
Opinnäytetyössä perehdytään verkostoitumisen syihin, tavoitteisiin sekä toimivan verkoston edellytyksiin. Verkostoitumisen kolmena kulmakivenä esitellään kumppaneiden välinen tietopääoman integraatio, lisäarvon tuottaminen sekä luottamuksen rakentaminen. Työssä käydään läpi kolme kumppanuuden muotoa; operatiivinen, taktinen ja strateginen kumppanuus.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osiossa kerättiin osuuskuntalaisten mielipiteitä verkostoitumisesta SWOT-analyysiä hyväksikäyttäen. Yhteensä viisitoista Tradetalon jäsentä täydensi yksitellen SWOT-nelikentän Tradetalon verkostoitumisen näkökulmasta. Tutkimusosion toiseen osioon, teemahaastatteluun, osallistui yhteensä viisi Osuuskunta Tradetalon entistä ja nykyistä hallituksen jäsentä. Teemat olivat Tradetalon nykyiset verkostot, Tradetalo verkostokumppanina, verkostojen vaikutus Tradetalon toiminnassa sekä verkostot tulevaisuudessa. Jokaista haastateltavaa kuultiin henkilökohtaisesti huhtikuun 2014 aikana.
Tulokset osoittivat, että Tradetalon verkostoitumisessa on kehitettävää. Verkostokumppaneita on liian vähän eikä verkostoitumiseen ole käytetty riittävästi resursseja. Tärkeä kehittämisen kohde on yhteistyön lisääminen Turun ammattikorkeakoulun muiden osuuskuntien kanssa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Osuuskunta Tradetalon verkostoitumista. Verkostoituminen on oleellinen osa yritysten toimintaa. Verkostoitumisen avulla yritykset pyrkivät keskittymään ydinosaamiseensa ja täydentämään toimintaansa verkostokumppaneiden avulla.
Opinnäytetyössä perehdytään verkostoitumisen syihin, tavoitteisiin sekä toimivan verkoston edellytyksiin. Verkostoitumisen kolmena kulmakivenä esitellään kumppaneiden välinen tietopääoman integraatio, lisäarvon tuottaminen sekä luottamuksen rakentaminen. Työssä käydään läpi kolme kumppanuuden muotoa; operatiivinen, taktinen ja strateginen kumppanuus.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osiossa kerättiin osuuskuntalaisten mielipiteitä verkostoitumisesta SWOT-analyysiä hyväksikäyttäen. Yhteensä viisitoista Tradetalon jäsentä täydensi yksitellen SWOT-nelikentän Tradetalon verkostoitumisen näkökulmasta. Tutkimusosion toiseen osioon, teemahaastatteluun, osallistui yhteensä viisi Osuuskunta Tradetalon entistä ja nykyistä hallituksen jäsentä. Teemat olivat Tradetalon nykyiset verkostot, Tradetalo verkostokumppanina, verkostojen vaikutus Tradetalon toiminnassa sekä verkostot tulevaisuudessa. Jokaista haastateltavaa kuultiin henkilökohtaisesti huhtikuun 2014 aikana.
Tulokset osoittivat, että Tradetalon verkostoitumisessa on kehitettävää. Verkostokumppaneita on liian vähän eikä verkostoitumiseen ole käytetty riittävästi resursseja. Tärkeä kehittämisen kohde on yhteistyön lisääminen Turun ammattikorkeakoulun muiden osuuskuntien kanssa.