Luontomatkailukohteen tuotteistaminen, case: Muukonsaari
Harju, Linda (2014)
Harju, Linda
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920479
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten vaatimattomasta retkeilykohteesta voitaisiin tuotteistaa matkailijoita kiinnostava luontomatkailukohde. Opinnäytetyö tehtiin Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiölle, joka ylläpitää useita retkeilykohteita maakunnassa. Opinnäytetyöhön tutkimuskohteeksi valittu Muukonsaari on Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön virkistys-, matkailu- ja vapaa-ajankäyttöön soveltuva alue, jota halutaan kehittää erilaisille kohderyhmille sopivaksi retkeily- ja matkailukohteeksi.
Opinnäytetyön tutkimustyyppi oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedonhankinnan strategiana käytettiin tapaustutkimusta eli case-tutkimusta. Aineiston keruuseen käytettiin avointa ryhmähaastattelua, jossa haastateltiin Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön työntekijöitä. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla Muukonsaaren toimintaympäristöä sekä itse kohteeseen että siihen liittyvään aineistoon tutustumalla.
Opinnäytetyö pohjautui tuotteistamisen teoriaan. Tapausta käsiteltiin tuotteistamisprosessin avulla. Tuloksena syntyi konsepti, tuotekortti ja blueprint kohteeseen sunnitellusta melontapaketista. Täysin onnistunut tuotteistaminen vaatisi vielä ainakin asiakastutkimuksen teettämistä, jonka kautta tämän työn tuloksena syntynyttä matkailutuotetta voisi kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyön tutkimustyyppi oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedonhankinnan strategiana käytettiin tapaustutkimusta eli case-tutkimusta. Aineiston keruuseen käytettiin avointa ryhmähaastattelua, jossa haastateltiin Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön työntekijöitä. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla Muukonsaaren toimintaympäristöä sekä itse kohteeseen että siihen liittyvään aineistoon tutustumalla.
Opinnäytetyö pohjautui tuotteistamisen teoriaan. Tapausta käsiteltiin tuotteistamisprosessin avulla. Tuloksena syntyi konsepti, tuotekortti ja blueprint kohteeseen sunnitellusta melontapaketista. Täysin onnistunut tuotteistaminen vaatisi vielä ainakin asiakastutkimuksen teettämistä, jonka kautta tämän työn tuloksena syntynyttä matkailutuotetta voisi kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan.