Keskipohjalaisen jouluisen tuotekorin kokoaminen
Oravasaari, Helena (2014)
Oravasaari, Helena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
käsityötAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820428
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota Keski-Pohjanmaan sekä Kalajoen alueelta jouluinen tuotekori jonka sisältö koostuisi oman alueen yrittäjien tuotteista. Työn tilaajana oli Keski-Pohjanmaan Maa- ja kotitalousnaiset.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli auttaa alueen yrittäjien omien tuotteiden markkinoinnissa. Markkinointikeinona käytettiin tuotekorin kokoamista. Valmiit tuotekorit markkinoitiin ja myytiin asiakkaille. Asiakkaina olivat ensisijaisesti keskipohjalaiset yritykset, joiden tapana on antaa yhteistyökumppaneille liikelahjoja ja tai henkilökunnalle joululahjat. Tuotekorin toivottiin helpottavan yritysten joululahjaideoimista sekä joululahjojen hankkimisesta johtuvia joulukiireitä. Tuotekorin tuotevalikoimaa varten asiakkaille tehtiin kyselyhaastattelu. Asiakkaiden toivomukset sekä tuotteiden monipuolisuus huomioitiin tuotekorien suunnittelussa. Valmiita tuotekoreja valmistui neljä erisisältöistä. Jokainen tuotekori hinnoiteltiin eri tavalla.
Toisena tavoitteena oli tuoda näkyvyyttä oman alueen yrittäjien käsityö- sekä elin-tarviketuotteille. Esitteet, puhelinmarkkinointi, Facebook, lehtihaastattelu ja tuote-esittelyt olivat keinoja, joilla luotiin näkyvyyttä oman alueen tuotteille.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli auttaa alueen yrittäjien omien tuotteiden markkinoinnissa. Markkinointikeinona käytettiin tuotekorin kokoamista. Valmiit tuotekorit markkinoitiin ja myytiin asiakkaille. Asiakkaina olivat ensisijaisesti keskipohjalaiset yritykset, joiden tapana on antaa yhteistyökumppaneille liikelahjoja ja tai henkilökunnalle joululahjat. Tuotekorin toivottiin helpottavan yritysten joululahjaideoimista sekä joululahjojen hankkimisesta johtuvia joulukiireitä. Tuotekorin tuotevalikoimaa varten asiakkaille tehtiin kyselyhaastattelu. Asiakkaiden toivomukset sekä tuotteiden monipuolisuus huomioitiin tuotekorien suunnittelussa. Valmiita tuotekoreja valmistui neljä erisisältöistä. Jokainen tuotekori hinnoiteltiin eri tavalla.
Toisena tavoitteena oli tuoda näkyvyyttä oman alueen yrittäjien käsityö- sekä elin-tarviketuotteille. Esitteet, puhelinmarkkinointi, Facebook, lehtihaastattelu ja tuote-esittelyt olivat keinoja, joilla luotiin näkyvyyttä oman alueen tuotteille.