Opas musiikin oppimateriaalin tekijälle : Lähtökohtana perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelman perusteet
Hirvelä, Essi-Noora (2014)
Hirvelä, Essi-Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820421
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään oppimateriaalin tuottamista suomalaiseen yleissivistävään musiikinopetukseen. Tarkoituksenmukaista oppimateriaalia on toisinaan vaikea löytää, ja siksi opettajilla ja pedagogeilla tulisi olla valmiudet tehdä oppimateriaalia tarvittaessa myös itse. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia asioita oppimateriaalin tekijän on syytä ottaa huomioon oppimateriaalin sisältöä suunniteltaessa, sekä toimia käytännön apuvälineenä oppimateriaalin tekijöille. Työssä korostuvat oppimateriaalin sisällön valintaan vaikuttavat pedagogiset näkemykset sekä ainekohtaiset menetelmät ja tavoitteet – ei niinkään itse oppimateriaalin työstämisprosessi.
Suomessa koulujen opetuksen tulee perustua Opetushallituksen julkaisemiin perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelman perusteisiin (POPS 2004; LOPS 2003). Näin ollen opetussuunnitelman perusteiden on oltava pohjana myös opetussuunnitelmissa ja oppimateriaalissa, ja ne toimivat lähtökohtana myös tässä oppaassa. Opinnäytetyössä nostetaan opetussuunnitelman perusteista esiin asioita, jotka ovat relevantteja oppimateriaalia tehtäessä.
Työssä tarkastellaan oppimateriaalin sisältöä kahdesta näkökulmasta: yleisestä, kaiken opetuksen käsittävästä näkökulmasta sekä oppiainekohtaisesta näkökulmasta. Musiikkikasvatus-sana sisältää kaksi käsitettä, jotka ovat musiikki ja kasvatus. Tämän työn näkökulmista ensimmäisessä painottuu kasvatus ja toisessa musiikki.
Yleisesti koko kasvatustoimintaa tarkastelevassa osiossa käytetään pohjana opetussuunnitelman perusteissa avattua oppimiskäsitystä, jolle opetuksen tulisi perustua. Tämän oppimiskäsityksen mukaan opetuksen tulisi olla motivoivaa ja siinä on huomioitava muun muassa oppilaiden erilaiset oppimistyylit ja oppimisstrategiat. Tässä työssä pyrin avaamaan näitä käsitteitä, etteivät ne jäisi vain opetussuunnitelmassa painetuiksi sanoiksi.
Opinnäytetyön ainekohtaisessa osiossa tutkitaan opetussuunnitelmien perusteissa olevia musiikinopetukseen keskittyneitä kappaleita. Niissä on kerrottu musiikinopetukselle asetettuja tehtäviä, tavoitteita sekä erityisesti musiikinopetuksen menetelmiä. Havainnoillistamisen tueksi sisällöistä on koottu menetelmälähtöinen taulukko. Erilaisista musiikinopetuksessa käytettävistä menetelmistä kerrotaan tarkemmin työn lopussa.
Suomessa koulujen opetuksen tulee perustua Opetushallituksen julkaisemiin perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelman perusteisiin (POPS 2004; LOPS 2003). Näin ollen opetussuunnitelman perusteiden on oltava pohjana myös opetussuunnitelmissa ja oppimateriaalissa, ja ne toimivat lähtökohtana myös tässä oppaassa. Opinnäytetyössä nostetaan opetussuunnitelman perusteista esiin asioita, jotka ovat relevantteja oppimateriaalia tehtäessä.
Työssä tarkastellaan oppimateriaalin sisältöä kahdesta näkökulmasta: yleisestä, kaiken opetuksen käsittävästä näkökulmasta sekä oppiainekohtaisesta näkökulmasta. Musiikkikasvatus-sana sisältää kaksi käsitettä, jotka ovat musiikki ja kasvatus. Tämän työn näkökulmista ensimmäisessä painottuu kasvatus ja toisessa musiikki.
Yleisesti koko kasvatustoimintaa tarkastelevassa osiossa käytetään pohjana opetussuunnitelman perusteissa avattua oppimiskäsitystä, jolle opetuksen tulisi perustua. Tämän oppimiskäsityksen mukaan opetuksen tulisi olla motivoivaa ja siinä on huomioitava muun muassa oppilaiden erilaiset oppimistyylit ja oppimisstrategiat. Tässä työssä pyrin avaamaan näitä käsitteitä, etteivät ne jäisi vain opetussuunnitelmassa painetuiksi sanoiksi.
Opinnäytetyön ainekohtaisessa osiossa tutkitaan opetussuunnitelmien perusteissa olevia musiikinopetukseen keskittyneitä kappaleita. Niissä on kerrottu musiikinopetukselle asetettuja tehtäviä, tavoitteita sekä erityisesti musiikinopetuksen menetelmiä. Havainnoillistamisen tueksi sisällöistä on koottu menetelmälähtöinen taulukko. Erilaisista musiikinopetuksessa käytettävistä menetelmistä kerrotaan tarkemmin työn lopussa.