Metsämuskari : Kun varhaisiän musiikkikasvatus menee metsään!
Asikainen, Essi; Kumpulainen, Reetta (2014)
Asikainen, Essi
Kumpulainen, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820371
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee varhaisiän musiikkikasvatuksen toimintatapojen yhdistämistä lasten luontokasvatukseen. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka luoda lapsille elämyksellinen oppimiskokemus varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavoilla metsää ympäristönä hyödyntäen.
Raporttia varten tehtiin toiminnallinen tutkimus, joka toteutettiin yhteistyössä Ristikiven päiväkodin kanssa. 4-6-vuotiaiden lasten ryhmälle pidettiin kolme muskaria, joista kaksi toteutettiin päiväkodin lähiympäristön metsässä ja viimeinen sisällä päiväkodin tiloissa. Muskarit videoitiin, ja niiden sekä tekijöiden kokemusten pohjalta tuokiot analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja oli helppo mukauttaa metsässä käytettäviksi. Metsä tarjosi hyvin virikkeellisen ja laajan toimintaympäristön muskarille, mikä voitiin nähdä sekä etuna että haasteena. Parhaiten hyödynnettävissä työtavoista olivat loruilu sekä soittaminen metsän materiaaleja, kuten keppejä, hyödyntäen.
Muskarin toimintaympäristönä metsä edellytti lapsilähtöistä pedagogista lähestymistapaa opetukseen. Virikkeellisyydellään metsä herätti lapsen aktiivisesti havainnoimaan ympäristöään, mikä on tärkeää luontokasvatuksen näkökulmasta. Havaintojemme perusteella metsässä pidetyissä muskareissa kaikki varhaisiän musiikkikasvatuksen musiikilliset tavoitteet eivät toteutuneet. Tutkimuksen perusteella varhaisiän musiikkikasvatus ja luontokasvatus toimivat parhaiten yhdessä opetuksen tapahtuessa vuorotellen ulko- ja sisätiloissa.
Raporttia varten tehtiin toiminnallinen tutkimus, joka toteutettiin yhteistyössä Ristikiven päiväkodin kanssa. 4-6-vuotiaiden lasten ryhmälle pidettiin kolme muskaria, joista kaksi toteutettiin päiväkodin lähiympäristön metsässä ja viimeinen sisällä päiväkodin tiloissa. Muskarit videoitiin, ja niiden sekä tekijöiden kokemusten pohjalta tuokiot analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja oli helppo mukauttaa metsässä käytettäviksi. Metsä tarjosi hyvin virikkeellisen ja laajan toimintaympäristön muskarille, mikä voitiin nähdä sekä etuna että haasteena. Parhaiten hyödynnettävissä työtavoista olivat loruilu sekä soittaminen metsän materiaaleja, kuten keppejä, hyödyntäen.
Muskarin toimintaympäristönä metsä edellytti lapsilähtöistä pedagogista lähestymistapaa opetukseen. Virikkeellisyydellään metsä herätti lapsen aktiivisesti havainnoimaan ympäristöään, mikä on tärkeää luontokasvatuksen näkökulmasta. Havaintojemme perusteella metsässä pidetyissä muskareissa kaikki varhaisiän musiikkikasvatuksen musiikilliset tavoitteet eivät toteutuneet. Tutkimuksen perusteella varhaisiän musiikkikasvatus ja luontokasvatus toimivat parhaiten yhdessä opetuksen tapahtuessa vuorotellen ulko- ja sisätiloissa.