Romantiikan aikakauden virtuoosipianoteosten tyylipiirteitä : Franz Lisztin Totentanz sekä muita esimerkkejä
Lehtonen, Ilmari (2014)
Lehtonen, Ilmari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820366
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo minuun soittajana eniten vaikuttaneesta tyylisuuntauksesta ja romantiikan aikakauden virtuoosisista pianosovituksista. Kerron lyhyesti niistä historiallisista lähtökohdista, joissa tämä suuntaus on syntynyt. Pianotekniikan kehitystä barokin varhaisemmasta kosketinsoitinmusiikista suurempiin konserttikappaleisiin on myös taustoitettu.
Pianon asema nykyisen kaltaisena soittimena vakiintui 1800-luvun alkupuolella. Voidaan sanoa, että moderni soittotekniikka syntyi tähän aikaan. Romantiikan aikakauden pianosovituksissa esiintyy runsas skaala pianonsoiton soittimellista ulottuvuutta, jonka tunteminen on pianonsoiton yksi perusedellytys.
Esittelen työn loppupuolella omiin kokemuksiini musiikinopiskelijana perustuen tärkeitä esimerkkejä pianosovitusten genrestä. Kerron joidenkin virtuoosimusiikissa usein käytettyjen soittotekniikoiden toteutuksesta ja omakohtaisesta harjoittelustani.
Pianon asema nykyisen kaltaisena soittimena vakiintui 1800-luvun alkupuolella. Voidaan sanoa, että moderni soittotekniikka syntyi tähän aikaan. Romantiikan aikakauden pianosovituksissa esiintyy runsas skaala pianonsoiton soittimellista ulottuvuutta, jonka tunteminen on pianonsoiton yksi perusedellytys.
Esittelen työn loppupuolella omiin kokemuksiini musiikinopiskelijana perustuen tärkeitä esimerkkejä pianosovitusten genrestä. Kerron joidenkin virtuoosimusiikissa usein käytettyjen soittotekniikoiden toteutuksesta ja omakohtaisesta harjoittelustani.