Sokos Wiklundin brändin hallinta verkossa
Immonen, Lotta (2014)
Immonen, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720235
Tiivistelmä
Internetin jatkuva kehitys ja muuttuminen on asettanut markkinoinnille ja brändinhallinnalle ennen näkemättömiä haasteita, mutta tarjonnut myös uusia mahdollisuuksia. Yritysten on ollut pakko hyväksyä internet osaksi toimintaympäristöään kilpailukykynsä säilyttämiseksi ja näkyvyytensä tehostamiseksi. Johdonmukaisesti hyödynnettynä internet kuitenkin auttaa yrityksiä brändiviestinnässä sekä brändin johtamisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Turun Sokos Wiklundin näkyvyyttä internet-ympäristössä, yleisön mielipiteitä Sokos Wiklundin internetissä julkaisemasta sisällöstä sekä Sokos Wiklundin brändin herättämiä mielikuvia. Sokos Wiklund on pitkän historian omaava turkulainen tavaratalo, jonka brändi on vahva ja perinteikäs, ja nyt haluttiin selvittää onko myös yleisö tätä mieltä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena internet-kyselynä touko-kesäkuussa 2014, ja siihen vastasi 188 henkilöä. Tutkimuksesta selvisi, että Sokos Wiklund herättää varsin positiivisia mielleyhtymiä kohdeyleisössään ja sen jakaman internet-sisällön näkyvyys on erinomaista. Yleisö koki Sokos Wiklundin olevan luotettava ja asiallinen toimija, ja jaetun sisällön olevan ajankohtaista, mielenkiintoista ja myyvää. Tavaratalon houkuttelevuus oli ainoa kehityskohde, sillä sen nähdään houkuttelevan lähes yksinomaan työikäisiä naisia. Miesasiakkaiden mielenkiinnon kasvattaminen olisi näin ollen suotavaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Turun Sokos Wiklundin näkyvyyttä internet-ympäristössä, yleisön mielipiteitä Sokos Wiklundin internetissä julkaisemasta sisällöstä sekä Sokos Wiklundin brändin herättämiä mielikuvia. Sokos Wiklund on pitkän historian omaava turkulainen tavaratalo, jonka brändi on vahva ja perinteikäs, ja nyt haluttiin selvittää onko myös yleisö tätä mieltä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena internet-kyselynä touko-kesäkuussa 2014, ja siihen vastasi 188 henkilöä. Tutkimuksesta selvisi, että Sokos Wiklund herättää varsin positiivisia mielleyhtymiä kohdeyleisössään ja sen jakaman internet-sisällön näkyvyys on erinomaista. Yleisö koki Sokos Wiklundin olevan luotettava ja asiallinen toimija, ja jaetun sisällön olevan ajankohtaista, mielenkiintoista ja myyvää. Tavaratalon houkuttelevuus oli ainoa kehityskohde, sillä sen nähdään houkuttelevan lähes yksinomaan työikäisiä naisia. Miesasiakkaiden mielenkiinnon kasvattaminen olisi näin ollen suotavaa.