Säveltäen sydämiin : Oman oppimateriaalin säveltäminen pianon alkeisopetukseen
Nieminen, Reetta (2014)
Nieminen, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720225
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli säveltää uutta oppimateriaalia pianon alkeisopetukseen. Olen omassa työssäni pianonsoiton opettajana jäänyt monesti kaipaamaan helppoja kappaleita, jotka olisivat myös musiikillisesti mielenkiintoisia. Kovin usein musiikillinen sisältö jää köyhäksi ja oppilaat eivät innostu soittamaan.
Sävelsin kolme alkeispianokappaletta kohderyhmille vasta-alkajat sekä pianoa jo vuoden tai pari soittaneet. Sävellystyön jälkeen kokeilin kappaleita käytännössä omien oppilaitteni kanssa. Oppilaat saivat kotiinsa mukaan haastattelulomakkeen täytettäväksi yhdessä vanhempien kanssa. Haastattelun avulla yritin selvittää kappaleiden onnistumista. Pitivätkö oppilaat kappaleista? Olivatko ne liian vaikeita tai helppoja? Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän 6–10-vuotiasta oppilasta.
Lisäksi etsin tietoa siitä, millainen on pedagogisesti hyvä kappale ja millaiset raamit opetussuunnitelma sille antaa. Hain myös tietoa lapsen motorisesta ja musiikillis-kognitiivisesta kehityksestä säveltämisen tueksi.
Lopussa pohdin sävellystyön onnistumista ja keskeisiä mahdollisesti siihen vaikuttaneita tekijöitä.
Sävelsin kolme alkeispianokappaletta kohderyhmille vasta-alkajat sekä pianoa jo vuoden tai pari soittaneet. Sävellystyön jälkeen kokeilin kappaleita käytännössä omien oppilaitteni kanssa. Oppilaat saivat kotiinsa mukaan haastattelulomakkeen täytettäväksi yhdessä vanhempien kanssa. Haastattelun avulla yritin selvittää kappaleiden onnistumista. Pitivätkö oppilaat kappaleista? Olivatko ne liian vaikeita tai helppoja? Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän 6–10-vuotiasta oppilasta.
Lisäksi etsin tietoa siitä, millainen on pedagogisesti hyvä kappale ja millaiset raamit opetussuunnitelma sille antaa. Hain myös tietoa lapsen motorisesta ja musiikillis-kognitiivisesta kehityksestä säveltämisen tueksi.
Lopussa pohdin sävellystyön onnistumista ja keskeisiä mahdollisesti siihen vaikuttaneita tekijöitä.