Competence development in the Journeyman Travel : Students' experiences of Nordpraktik
Pajari, Ida-Maria (2014)
Pajari, Ida-Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720219
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka kansainvälinen yhteistyö ja Journeyman Travel –malli Nordpraktik -hankkeessa tukevat opiskelijoiden oppimista syksyllä 2013.
Tutkimus keskittyy myös osoittamaan Journeyman Travel -mallin mahdollisia etuja ja epäkohtia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Euroopan Unionin kasvustrategiaan ’’Eurooppa 2020’’, Elinikäisen oppimisen ohjelmaan sekä eurooppalaiseen tutkintojen viitekehyksen tasovaatimukseen (EQF) 6:een, joka määrittelee alemman ammattikorkeakoulututkinnon vaatimustason oppijan tiedoille, taidoille ja pätevyyksille.
Tämä tapaustutkimus yhdistää niin laadullisia kuin määrällisiäkin tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen primaarisina lähteinä ovat Nordpraktik-hankkeen syksyllä 2013 osallistuneiden opiskelijoiden täyttämä mielipidekysely sekä jälkeenpäin toteutettu avoin haastattelu yhdistettynä tutkimuksen tekijän omiin kokemuksiin projektiin osallistujana. Nordpraktik- ja HansaVET -dokumenttien analyysit puolestaan toimivat sekundaarisina lähteinä kattavan kokonaiskuvan hahmottamiseksi.
Tulosten mukaan opiskelijat kokivat osallistumisen kansainvälisiin hankkeisiin tärkeänä mutta kansainvälistymisen ja siihen liittyvien hankkeiden tulisi olla tärkeä ja luonnollinen osa opiskelijoiden opintosuunnitelmaa. Opiskelijat kokivat ohjaajan antaman aktiivisen tuen tärkeäksi niin hakuvaiheessa kuin työharjoittelun aikana. Haku- ja opastamiskäytäntöjen tulisi myös integroitua osaamisaloille. Ohjaajilla tulisi olla riittävästi aikaa ja resursseja opastaa opiskelijaa tämän erityisosaaminen huomioiden. Näin voitaisiin välttyä epätyydyttäviltä harjoittelukokemuksilta.
Tutkimus keskittyy myös osoittamaan Journeyman Travel -mallin mahdollisia etuja ja epäkohtia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Euroopan Unionin kasvustrategiaan ’’Eurooppa 2020’’, Elinikäisen oppimisen ohjelmaan sekä eurooppalaiseen tutkintojen viitekehyksen tasovaatimukseen (EQF) 6:een, joka määrittelee alemman ammattikorkeakoulututkinnon vaatimustason oppijan tiedoille, taidoille ja pätevyyksille.
Tämä tapaustutkimus yhdistää niin laadullisia kuin määrällisiäkin tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen primaarisina lähteinä ovat Nordpraktik-hankkeen syksyllä 2013 osallistuneiden opiskelijoiden täyttämä mielipidekysely sekä jälkeenpäin toteutettu avoin haastattelu yhdistettynä tutkimuksen tekijän omiin kokemuksiin projektiin osallistujana. Nordpraktik- ja HansaVET -dokumenttien analyysit puolestaan toimivat sekundaarisina lähteinä kattavan kokonaiskuvan hahmottamiseksi.
Tulosten mukaan opiskelijat kokivat osallistumisen kansainvälisiin hankkeisiin tärkeänä mutta kansainvälistymisen ja siihen liittyvien hankkeiden tulisi olla tärkeä ja luonnollinen osa opiskelijoiden opintosuunnitelmaa. Opiskelijat kokivat ohjaajan antaman aktiivisen tuen tärkeäksi niin hakuvaiheessa kuin työharjoittelun aikana. Haku- ja opastamiskäytäntöjen tulisi myös integroitua osaamisaloille. Ohjaajilla tulisi olla riittävästi aikaa ja resursseja opastaa opiskelijaa tämän erityisosaaminen huomioiden. Näin voitaisiin välttyä epätyydyttäviltä harjoittelukokemuksilta.