Potkua sisämarkkinoille : ADR-direktiivi ja ODR-asetus suomalaisen pk-yrityksen näkökulmasta
Haltsonen, Aliisa (2014)
Haltsonen, Aliisa
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720207
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään tuomioistuimen ulkopuolisia riidanratkaisumenettelyjä kuluttajariidoissa, Eurooppa -neuvoston huhtikuussa 2013 hyväksymän direktiivin sisältöä kuluttajariitojen vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta (ADR-direktiivi) ja siihen liittyvää asetusta verkkovälitteisestä vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta (ODR-asetus). Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään ADR-direktiivin ja ODR-asetuksen vaikutusta erityisesti suomalaisen pk-yrityksen näkökulmasta.
Työ on teorialähtöinen ja pohjautuu Kuluttajansuojalakiin, sen säädöksiin ja muihin siihen liittyviin oikeuslähteisiin, sekä direktiiviin kuluttajariitojen vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta ja asetukseen kuluttajariitojen verkkovälitteisestä vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta. Jonkin verran aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä artikkeleita, aikaisempia tutkimuksia, sekä asiantuntijaluentoa. Lisäksi työtä varten on haastateltu verkkokauppaa ylläpitävien yritysten vastuuhenkilöitä heidän ajatuksistaan tulevasta direktiivistä.
Työssä päädytään siihen, että vaikka direktiivin täytäntöönpano todennäköisesti lisää valtion ja yritysten kustannuksia ja hallinnollista taakkaa, tarvitaan sitä parantamaan vähittäiskaupan sisämarkkinoiden toimintaa ja lisäämään erityisesti rajat ylittäviä liiketoimia. Uusi direktiivi antaa uudenlaisia mahdollisuuksia yrityksille, parantaa kuluttajansuojaa EU:ssa sekä yhtenäistää ja selkeyttää sisämarkkinoiden toimintaa.
Työ on teorialähtöinen ja pohjautuu Kuluttajansuojalakiin, sen säädöksiin ja muihin siihen liittyviin oikeuslähteisiin, sekä direktiiviin kuluttajariitojen vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta ja asetukseen kuluttajariitojen verkkovälitteisestä vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta. Jonkin verran aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä artikkeleita, aikaisempia tutkimuksia, sekä asiantuntijaluentoa. Lisäksi työtä varten on haastateltu verkkokauppaa ylläpitävien yritysten vastuuhenkilöitä heidän ajatuksistaan tulevasta direktiivistä.
Työssä päädytään siihen, että vaikka direktiivin täytäntöönpano todennäköisesti lisää valtion ja yritysten kustannuksia ja hallinnollista taakkaa, tarvitaan sitä parantamaan vähittäiskaupan sisämarkkinoiden toimintaa ja lisäämään erityisesti rajat ylittäviä liiketoimia. Uusi direktiivi antaa uudenlaisia mahdollisuuksia yrityksille, parantaa kuluttajansuojaa EU:ssa sekä yhtenäistää ja selkeyttää sisämarkkinoiden toimintaa.