Tapahtuman järjestäminen ja viestintä Yrittämisen ILOssa
Pekkalin, Sandra (2014)
Pekkalin, Sandra
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tapahtuman järjestäminen ja viestintä Yrittämisen ILO -tapahtumassa. Yrittämisen ILO järjestettiin 5.9.2014 Kuusankoskitalolla Kouvolassa. Tapahtuman tavoitteena oli tuoda esiin Kymenlaakson ainutlaatuisuutta ja paikallisia yrittäjiä sekä kasvattaa tietoutta yrittäjyydestä. Tapahtumalle oli laadittu alustava viestintäsuunnitelma positiivisen näkyvyyden ja myynnin edistämiseksi. Sen pohjalta lähdettiin tarkentamaan ja laajentamaan tätä työtä ja mukaan otettiin myös työyhteisöviestintä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapahtuman järjestämistä ja tapahtuman markkinointiviestinnällisiä keinoja sekä työyhteisöviestintää. Työhön haluttiin myös käyttäjälähtöistä näkökulmaa: niinpä tämäkin on huomioitu työssä. Tavoitteena oli kirjoittaa tapahtumalle viestintäsuunnitelma, jonka voisi myöhemmin mallintaa samankaltaisiin tapahtumiin.
Tapahtumassa toteutettiin myös palautekysely, johon kerättiin palautetta niin tapahtumassa vierailleilta kuin mukana olleilta yrityksiltäkin. Palautetta kerättiin haastattelemalla ihmisiä. Tavoitteena oli selvittää ihmisten ajatuksia ja kokemuksia tapahtumasta sekä sen viestinnän onnistumisesta. Tänä vuonna tapahtuman markkinoinnissa testattiin lähes kokonaan sähköisenä toteutetun markkinoinnin toimivuutta. Pääosin ihmiset olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja sen markkinointiin, mutta kehitysideoitakin saatiin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapahtuman järjestämistä ja tapahtuman markkinointiviestinnällisiä keinoja sekä työyhteisöviestintää. Työhön haluttiin myös käyttäjälähtöistä näkökulmaa: niinpä tämäkin on huomioitu työssä. Tavoitteena oli kirjoittaa tapahtumalle viestintäsuunnitelma, jonka voisi myöhemmin mallintaa samankaltaisiin tapahtumiin.
Tapahtumassa toteutettiin myös palautekysely, johon kerättiin palautetta niin tapahtumassa vierailleilta kuin mukana olleilta yrityksiltäkin. Palautetta kerättiin haastattelemalla ihmisiä. Tavoitteena oli selvittää ihmisten ajatuksia ja kokemuksia tapahtumasta sekä sen viestinnän onnistumisesta. Tänä vuonna tapahtuman markkinoinnissa testattiin lähes kokonaan sähköisenä toteutetun markkinoinnin toimivuutta. Pääosin ihmiset olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja sen markkinointiin, mutta kehitysideoitakin saatiin.