Attityder om självutcheckningskassor : Vid K-Citymarker Tammisto
Kullström, Mikael (2014)
Kullström, Mikael
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720179
Tiivistelmä
Itsepalvelukassat ovat siirtymässä suomalaiseen arkeen. On vain ajankysymys milloin nämä järjestelmät ovat osa ostokokemusta ja osana ruokakaupan palveluita. Siksi itsepalvelukassat ovat olleet tämän opinnäytetyön toimeksiantajan K-Citymarket Tammiston kauppiaan Pekka Lintumäen kiinnostuksen kohteena. Tästä syystä opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia asiakkaiden asenteita itsepalvelukassoja kohtaan Tammistossa, kyselytutkimuksen avulla. Muita keskeisiä kysymyksiä joita olemme asettaneet olivat: olisiko itsepalvelukassan käyt-täminen helppoa asiakkaitten mielestä, helpottaisiko se asiointia, arvostetaanko vuorovaiku-tusta kaupan henkilökunnan kanssa, koetaanko itsepalvelukassat epävarmuudella, onko asi-akkaat sitä mieltä että heillä olisi tarvetta itsepalvelukassalle tai olisiko se näin kaikkien asi-akkaitten osalta ikäryhmästä ja sukupuolesta riippumatta, vai onko eroja?
Opinnäytetyön aihealueita on rajoitettu itsepalvelu teknologioihin ja etenkin itsepalvelukas-soihin. Lisäksi kaikki kyselyyn vastanneet on rajattu Tammiston asiakkaisiin. Käytetty ai-neisto teoreettista osiota varten on koostu pääosin kansainvälisistä tiedejulkaisuista jotka on kerätty internet tietokannoista. Valitut artikkelit koskettaa tai ovat itsepalvelukassoista. Kun taas menetelmät osio ottaa ylös lähinnä kvantitatiiviset menetelmät ja lähestyy yksityiskoh-taisemmin niitä asioita jotka ovat tärkeitä kyselytutkimusta tehdessä ja miten kyselytutkimus on tässä opinnäytetyössä suoritettu. Itse kyselylomake on tehty kaikella kunnioituksella Tammiston asiakkaitten aikaa ja henkilökohtaista tietoa ajatellen, kauppias Lintumäen suos-tumuksella.
Tulokset on kerätty kyselytutkimuksen avulla joka koostuu 145:stä käyttökelpoisesta kysely-lomakkeesta joista saadaan edustava näytte Tammiston asiakkaista niin sukupuolen kuin ikä-jakauman puolesta. Lisäksi kysyimme asiakkailta mikäli heillä oli aikaisempaa kokemusta itsepalvelukassoista ja useita väittämiä suhtautumisesta niihin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan sanoa että Tammiston asiakkailla on suotuisat asen-teet itsepalvelukassoja kohtaan ja korkea valmiusaste ottaa uusi järjestelmä käyttöön.
Opinnäytetyön aihealueita on rajoitettu itsepalvelu teknologioihin ja etenkin itsepalvelukas-soihin. Lisäksi kaikki kyselyyn vastanneet on rajattu Tammiston asiakkaisiin. Käytetty ai-neisto teoreettista osiota varten on koostu pääosin kansainvälisistä tiedejulkaisuista jotka on kerätty internet tietokannoista. Valitut artikkelit koskettaa tai ovat itsepalvelukassoista. Kun taas menetelmät osio ottaa ylös lähinnä kvantitatiiviset menetelmät ja lähestyy yksityiskoh-taisemmin niitä asioita jotka ovat tärkeitä kyselytutkimusta tehdessä ja miten kyselytutkimus on tässä opinnäytetyössä suoritettu. Itse kyselylomake on tehty kaikella kunnioituksella Tammiston asiakkaitten aikaa ja henkilökohtaista tietoa ajatellen, kauppias Lintumäen suos-tumuksella.
Tulokset on kerätty kyselytutkimuksen avulla joka koostuu 145:stä käyttökelpoisesta kysely-lomakkeesta joista saadaan edustava näytte Tammiston asiakkaista niin sukupuolen kuin ikä-jakauman puolesta. Lisäksi kysyimme asiakkailta mikäli heillä oli aikaisempaa kokemusta itsepalvelukassoista ja useita väittämiä suhtautumisesta niihin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan sanoa että Tammiston asiakkailla on suotuisat asen-teet itsepalvelukassoja kohtaan ja korkea valmiusaste ottaa uusi järjestelmä käyttöön.