CAFÉ KAHVIPUUN MARKKINOINTI SOSIAALISESSA MEDIASSA
Sipiläinen-Ersta, Jenna (2014)
Sipiläinen-Ersta, Jenna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720147
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tutkimuksessa toimi Cerranon Kahvila Oy, jonka liiketoimintana on kahvila nimeltä Café Kahvipuu. Café Kahvipuu on pieni kahvila Kokkolan keskustassa.
Aiheena opinnäytetyössä oli tutkia facebookin mahdollisuutta markkinoinnissa ja sen hyödyntämistä jatkossa yhtenä tärkeimmistä Café Kahvipuun markkinointiväylistä.
Tietoperustana oli sosiaalinen media, sosiaalinen verkosto ja facebook.
Tutkimusmenetelmät olivat kvantitatiivinen asiakaskysely, joka teetettiin lokakuussa 2014 ja benchmarking-menetelmä, jossa vertailtiin Café Kahvipuuta kahteen eri kahvilaan, joilla oli facebook–profiili. Asiakaskyselyn avulla tutkittiin Café Kahvipuun asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä. Benchmarking–menetelmällä oli tarkoitus ottaa paremmilta mallia. Opinnäytetyössä käytettiin myös noin kaksi vuotta sitten teetettyä asiakastyytyväisyyskyselyä, jonka raportoinnista tuli esille Café Kahvipuun heikkoudet ja vahvuudet.
Sekä kyselyn että benchmarking kohteiden avulla Café Kahvipuu sai paljon kehitysideoita tulevaan sosiaalisen median käyttäytymiseen. Pelkästään sosiaalisen median avuin ei markkinointia voida tehdä kuitenkaan; myös paikallislehdet ovat kannattavia mainontakohteita, koska iso osa ei käytä sosiaalista mediaa, eikä niinkään facebookia.
Aiheena opinnäytetyössä oli tutkia facebookin mahdollisuutta markkinoinnissa ja sen hyödyntämistä jatkossa yhtenä tärkeimmistä Café Kahvipuun markkinointiväylistä.
Tietoperustana oli sosiaalinen media, sosiaalinen verkosto ja facebook.
Tutkimusmenetelmät olivat kvantitatiivinen asiakaskysely, joka teetettiin lokakuussa 2014 ja benchmarking-menetelmä, jossa vertailtiin Café Kahvipuuta kahteen eri kahvilaan, joilla oli facebook–profiili. Asiakaskyselyn avulla tutkittiin Café Kahvipuun asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä. Benchmarking–menetelmällä oli tarkoitus ottaa paremmilta mallia. Opinnäytetyössä käytettiin myös noin kaksi vuotta sitten teetettyä asiakastyytyväisyyskyselyä, jonka raportoinnista tuli esille Café Kahvipuun heikkoudet ja vahvuudet.
Sekä kyselyn että benchmarking kohteiden avulla Café Kahvipuu sai paljon kehitysideoita tulevaan sosiaalisen median käyttäytymiseen. Pelkästään sosiaalisen median avuin ei markkinointia voida tehdä kuitenkaan; myös paikallislehdet ovat kannattavia mainontakohteita, koska iso osa ei käytä sosiaalista mediaa, eikä niinkään facebookia.