Managing substitute teachers and supporting IT-solutions in comprehensive schools : Finland
Kukkonen, Jenni; Remes, Salla-Maarit (2014)
Kukkonen, Jenni
Remes, Salla-Maarit
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on ajankohtainen suomalaisille kouluille, sillä koulujen rahoituksiin on kohdennettu leikkauksia ja täten koulujen kyky noudattaa oppilaiden oikeuksia koskevia lakeja vaikeutuu. Tästä johtuen perusasteen oppilaitokset joutuvat kehittämään sijaisopettajien rekrytointikäytäntöjään käytännöllisempään ja taloudellisempaan suuntaan. Pätevien sijaisopettajien hankinta kiireellisillä aikatauluilla voi olla suuri taakka opetushenkilöstölle normaali työn lisäksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään henkilöstöhallinnon teoriaa, laillisia näkökulmia opetushenkilöstöä koskien sekä olemassa olevia sijaistenhallinnan IT-ratkaisuja ja tietojärjestelmiä. Teoriaa ja käytäntöjä heijastetaan tutkimustuloksiin opettajien sijaistenhallinnasta ja tutkitaan minkälaisia puutteita ja mahdollisuuksia peruskoulujen sijaistenhallinnalle löytyy. Suomen ohella myös Baltian maiden käytäntöjä käsitellään lyhyesti.
Opinnäytetyön tutkimusmetodi on kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin lähettämällä sähköinen kyselylomake suomalaisten peruskoulujen henkilökunnalle. Kyselyn tavoitteena oli saada informaatiota nykyisistä käytännöistä ja ehdotuksia suoraan henkilökunnalta, siitä miten heidän mielestään sijaistenhallinta käytäntöjä tulisi kehittää edelleen.
Tutkimustulosten mukaan opettajat ja muu hallinnollinen henkilökunta käyttävät paljon aikaa sijaistenhallintaan. Työmäärä johtuu osin siitä, että nykyiset ohjelmistot ja tietokannat eivät ole aina ajantasaiset sijaisten saatavuuden ja pätevyyden suhteen sekä ohjelmistojen käytettävyyksissä löytyi puutteita.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että peruskoulujen henkilöstöllä on halua ja tahtoa sähköisten apuohjelmien käyttöön sijaistenhallinnan apuna. Nykyisten sijaistietokantojen käyttäminen ei sellaisenaan ole täysin luontevaa ja tehokasta. Mobiilisovelluksen tulisi yhdistää sijaistietokantoja sekä hallinnollisia ohjelmistosovelluksia, jotta saavutettaisiin laaja-alainen sijaisten ja opettajien välinen ja keskeinen viestintä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään henkilöstöhallinnon teoriaa, laillisia näkökulmia opetushenkilöstöä koskien sekä olemassa olevia sijaistenhallinnan IT-ratkaisuja ja tietojärjestelmiä. Teoriaa ja käytäntöjä heijastetaan tutkimustuloksiin opettajien sijaistenhallinnasta ja tutkitaan minkälaisia puutteita ja mahdollisuuksia peruskoulujen sijaistenhallinnalle löytyy. Suomen ohella myös Baltian maiden käytäntöjä käsitellään lyhyesti.
Opinnäytetyön tutkimusmetodi on kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin lähettämällä sähköinen kyselylomake suomalaisten peruskoulujen henkilökunnalle. Kyselyn tavoitteena oli saada informaatiota nykyisistä käytännöistä ja ehdotuksia suoraan henkilökunnalta, siitä miten heidän mielestään sijaistenhallinta käytäntöjä tulisi kehittää edelleen.
Tutkimustulosten mukaan opettajat ja muu hallinnollinen henkilökunta käyttävät paljon aikaa sijaistenhallintaan. Työmäärä johtuu osin siitä, että nykyiset ohjelmistot ja tietokannat eivät ole aina ajantasaiset sijaisten saatavuuden ja pätevyyden suhteen sekä ohjelmistojen käytettävyyksissä löytyi puutteita.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että peruskoulujen henkilöstöllä on halua ja tahtoa sähköisten apuohjelmien käyttöön sijaistenhallinnan apuna. Nykyisten sijaistietokantojen käyttäminen ei sellaisenaan ole täysin luontevaa ja tehokasta. Mobiilisovelluksen tulisi yhdistää sijaistietokantoja sekä hallinnollisia ohjelmistosovelluksia, jotta saavutettaisiin laaja-alainen sijaisten ja opettajien välinen ja keskeinen viestintä.