Kari Kaarnalahden opintorahaston vaikuttavuus apurahan saaneiden keskuudessa
Savolainen, Heidi (2014)
Savolainen, Heidi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720143
Tiivistelmä
Tämän toimeksiantona tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Liikesivistysrahaston yhden erikoisrahaston, Kari Kaarnalahden opintorahaston, myöntämät apurahat ovat vaikuttaneet apurahan saajien keskuudessa. Tutkimuksen avulla selvitettiin mitä apurahan saaminen on merkinnyt apurahan saajille ja mitä hyötyä apurahasta on ollut. Apurahan vaikuttavuutta tutkittiin tieteellisen, koulutuksellisen ja ammatillisen sekä yhteiskunnallisen näkökulman kautta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja se lähettiin kaikille opintorahastosta vuosina 2001 - 2014 apurahaa saaneille 101:lle henkilölle. Kyselyyn vastasi 52 henkilöä ja vastausprosentiksi saatiin 51,5. Vastausaineiston analysoinnissa käytettiin Excel- ja SPSS-ohjelmia.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista voidaan todeta että, suurin osa apurahoista oli myönnetty kansainvälisyyttä tukeviin opintoihin. Apuraha oli auttanut kaikkia apurahan saajia taloudellisesti opintojen rahoittamisessa. Apurahalla oli ollut keskeinen rooli opintojen aloittamisessa ja se oli edesauttanut tutkimuksen ja opintojen suorittamista. Kaikki vastaajat kokivat apurahalla olleen kannustava vaikutus ja lähes kaikkien mielestä se antoi tunnustusta omalle työlle. Apurahan koettiin myös velvoittavan tulosvastuuseen.
Apuraha on vaikuttanut tieteellisesti eniten työryhmien ja verkostojen syntymiseen ja vahvistumiseen. Yhteiskunnallisesti apuraha on vaikuttanut hankkeen tulosten hyödyntämiseen yritysten päätöksenteossa. Tulosten merkittävin vaikutus näkyy vastaajien myönteisessä urakehityksessä. He ovat sijoittuneet korkealle työelämässä ja voivat näin vaikuttaa sekä ammatillisesti että yhteiskunnallisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja se lähettiin kaikille opintorahastosta vuosina 2001 - 2014 apurahaa saaneille 101:lle henkilölle. Kyselyyn vastasi 52 henkilöä ja vastausprosentiksi saatiin 51,5. Vastausaineiston analysoinnissa käytettiin Excel- ja SPSS-ohjelmia.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista voidaan todeta että, suurin osa apurahoista oli myönnetty kansainvälisyyttä tukeviin opintoihin. Apuraha oli auttanut kaikkia apurahan saajia taloudellisesti opintojen rahoittamisessa. Apurahalla oli ollut keskeinen rooli opintojen aloittamisessa ja se oli edesauttanut tutkimuksen ja opintojen suorittamista. Kaikki vastaajat kokivat apurahalla olleen kannustava vaikutus ja lähes kaikkien mielestä se antoi tunnustusta omalle työlle. Apurahan koettiin myös velvoittavan tulosvastuuseen.
Apuraha on vaikuttanut tieteellisesti eniten työryhmien ja verkostojen syntymiseen ja vahvistumiseen. Yhteiskunnallisesti apuraha on vaikuttanut hankkeen tulosten hyödyntämiseen yritysten päätöksenteossa. Tulosten merkittävin vaikutus näkyy vastaajien myönteisessä urakehityksessä. He ovat sijoittuneet korkealle työelämässä ja voivat näin vaikuttaa sekä ammatillisesti että yhteiskunnallisesti.